.
. |
|
|
|
|
|
|
Flystyrt
under den kalde krigen – fortsatt et mysterium
Et
jagerfly av typen F84G Thunderjet skal ha styrtet i sjøen
utenfor Risør 28. februar 1955. En stor leteaksjon ble satt i
gang, men verken piloten eller flyet ble funnet.
Les mer |
|
|
|
|
|
|
|
Britisk soldat omkommet i Arendal sentrum
19. juni 1945 i 20-tiden på
kvelden fikk de Alliertes Overkommando i Arendal melding om at
flere tyskere holdt på å bryte ut av Tangenleiren ved å klippe
seg gjennom et gjerde. En patrulje med engelskmenn, såkalte "Red
Devils" etter sine røde luer, ble beordret til å rykke ut.
Fem soldater kjørte en Jeep i full fart over Torvet og mot
Torvgata. I det de skal svinge inn på Torvgata kjørte den inn
mellom to trær nord på Torvet, kappet et veiskilt, og skrenset
huset til Doktor Egeberg, "Torget 5" og skjente ut i veien igjen
og veltet.
Les mer |
|
|
|
|
|
|
|
Henrettet på Fevik
Rolf Adolf Hansen ble den
tredje nordmannen som ble henrettet av tyskerne under andre
verdenskrig. Han ble skutt på Storesand på Fevik
Les mer |
|
|
|
|
|
|
|
Arendal under tysk styre 1940 til
1945
En artikkel av forfatteren
Johan Christian Frøstrup.
I begynnelsen gjorde de tyske styrkene seg lite bemerket, og for
befolkningen i Arendal gikk dagliglivet som normalt et par dager
etter sjokkopplevelsen den 9. april. Men det skulle ikke vare så
lenge. Etter at de tyske okkupasjons-styrkene hadde kommet seg i
orden, ble det mange merkbare forskjeller. Byens myndigheter og
innbyggere fikk etter hvert flere forordninger å forholde seg
til, og tonen ble til sine tider nokså amper og hissig. Flere
episoder oppstod og mange fikk alvorlige følger for byen.
Les mer |
|
|
|
|
|
|
|
Soldatulykken ved Sandum bro i 1959
Natten 5. august 1959 kjørte en Jeep med fem befalsoldater fra
fergeleiet på Skilsø på Tromøy mot militærleiren på Hove.
Soldatene hadde vært på vakttjeneste i Arendal og tok 23.15
ferga fra byen. Tre av dem var i tjeneste. I svingen etter
Sandum bro kom bilen for langt ut mot høyre og kjørte ned i
grøften. Den fortsatte videre til den traff en fjellnabbe. Bilen
slo salto over nabben to ganger og landet med hjulene i været.
Les mer |
|
|
|
|
|
|
|
«Lalle»
Tvedte – Risørs store helt
En artikkel av forfatteren Ole Jørn Alfsen om Spitfire piloten
Jon Tvedte.
Han
ble bare kalt «Lalle», og var byens store krigshelt. Som
Spitfire-pilot deltok han i offensiven på kontinentet fra juni
1944 og helt frem til krigens slutt. Hele 197 operative tokt
hadde han bak seg da krigen sluttet 8. mai 1945. Etter krigen
skrev han om opplevelsene sine i flere bøker, men han likte ikke
å skryte av sine egne bragder. Han likte best å fremheve sine
gode kolleger og flygevenner.
Les mer |
|
|
|
|
|
|
|
Flyhavari på Messel i Froland 1945
Av Torleiv Messel
(Opprinnelig publisert i 1995-årboken
til Froland Historielag)
Dette hendte lørdag formiddag 5. mai
1945. Vi så et fly kretse i lav høyde over Messel, Reiersøl og
Løddesøl. Plutselig så vi flyet over Messel Dampsag, såvidt over
den høye skorsteinen der og ned mot jordene på Messel-sletta.
Les mer |
|
|
|
|
|
|
|
Miniubåtbasen i Stølsviga
Miniubåter var noe som kom mot slutten av krigen, alle store
krigsmakter utviklet
dette i en eller annen form, Italienerne, Japanerne, Tyskerne og
ikke minst
Engelskmennene utviklet og brukte dette i perioder av krigen.
Les mer
|
|
|
|
|
|
|
|
Tysk tilstedeværelse i Froland
1940-45
Under okkupasjonsårene ble det satt i gang utbygging av
forsvarsverk i et omfang som er uten sidestykke i norsk
historie. Restene av de tyske befestningene er i dag de eneste
synlige sporene etter tysk tilstedeværelse. Vi finner dem også i
Frolands skoger.
Les mer |
|
|
|
|
|
|
|
Det tyske krigsforlis som ble
ignorert?
Det har den siste tiden vært mye
oppmerksomhet rundt dampskipet Rio de Janeiro, etter det ble
kjent på Sankthansaften gjennom NRK at vraket etter skipet er
funnet.
Det tyske troppetransportskipet ble
senket utenfor Lillesand 8. april 1940, dagen før invasjonen av
Norge. Hvorfor har det vært så mye fokus på dette funnet? Mye av
bakgrunnen for denne interessen er å finne i historien, en må
studere hendelsene
den skjebnesvangre dagen 8. april
1940.
Les mer |
|
|
|
|
|
|
|
Flystyrten ved Vierli i 1945
En artikkel av forfatteren Ole Jørn
Alfsen om flystyrten ved Vierli 1945
Et fly av typen Short Stirling tar av fra flybasen Sheperds
Grove i England
kl 21.33 den 29. mars 1945. Flyet har et mannskap på seks og de
fleste er
unge gutter i begynnelsen av tyveårene. Målet for flyturen er å
slippe våpen og
utstyr til en Mil.org-gruppe ved
Flåterudseter, nord for Kongsberg.
Les mer |
|
|
|
|
|
|
|
Torpederingen av Arendalsbåten D/S Takstaas
Allerede 29 september 1939 fikk Arendal sitt første møte med
krigen.
D/S Takstaas av Arendal ble torpedert utenfor
Marstein fyr av en tysk ubåt.
Takstaas var på vei til
Strobritania med trelast.
Les mer |
|
|
|
|
|
|
|
Ventet ubåt til Hødnebøkilen
En artikkel av forfatteren Ole Jørn
Alfsen om XU-agent Anders P. Østerholt
fra Risør.
Som hemmelig XU-agent visste han mer enn de fleste om hva som
foregikk i
Risør-distriktet. I begynnelsen av mai 1945 fikk han melding om
at en
britisk ubåt skulle landsette en instruktør i Hødnebøkilen.
Les mer |
|
|
|
|
|
|
|
Flystyrten i Hølen
På kvelden den 25 februar 1945 styret en Short Stirling i Hølen
i Arendal.
Vi skal her prøve å gi litt bakgrunn for flystyrten, om
personene og det videre hendelsesforløpet den kvelden og frem
til freden.
Les mer |
|
|
|
|
|
|
|
Sovjetisk krigsfange drept på Hove
Basert på historier og bilder fra vårt arkiv vil vi forsøke og
presentere en en rekke
artikkler rundt dette. Her kommer den første, om den Sovjetiske
krigsfangen
Mikhail Ladnow som ble drept i fangeleiren på Hove.
Les mer
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|