.
. |
|
|
Flystyrten ved
Vierli i 1945
En artikkel av Ole Jørn Alfsen |
|
Foto: Wikimedia Commons |
|
70 år siden flystyrten ved Vierli i 1945 (2015)
Et fly av typen Short Stirling tar av fra flybasen Sheperds
Grove i England kl 21.33 den 29. mars 1945. Flyet har et
mannskap på seks og de fleste er unge gutter i begynnelsen av
tyveårene. Målet for flyturen er å slippe våpen og
utstyr til en
Mil.org-gruppe ved Flåterudseter, nord for Kongsberg. Denne
kvelden er det flere forsyningsfly på vei
til forskjellige
slipplasser i Norge.
Flykaptein Trevor-Roper flyr lavt over Nordsjøen, og legger
kursen mot sørlandskysten. Da de passerer Arendal og nærmer
seg
Risør, dukker det plutselig opp to tyske nattjagere. Dermed
braker det løs. De tyske jagerne går stadig til angrep og fyrer
sine dødbringende prosjektiler mot det store engelske flyet. Det
begynner å brenne i den ene vingtanken, og det blir etter hvert
en sjanseløs duell. Stirlingen mister høyde i det den svinger
over Sørfjorden og innover mot Songe. Til slutt styrter flyet i
en myr
ved Vierligården på Vegårshei. Flyet blir slått rundt og
eksploderer i et flammehav. Ingen rekkere å hoppe ut, og alle
ombord omkommer. Dette skjedde ca kl. 00.30 om natten.
På Vierligården haddde 18 år gamle Torjus Vierli nettopp lagt
seg da han plutselig bråvåknet av et kraftig lys. Her forteller
han
om opplevelsen:
”Mor hadde stått ved vindauget og sett på det heile og kunne
derfor rope inn til meg at det hadde falle ned eit fly i retning
Bumyr.
Opp av senga og bort til vindauget der eg fekk sjå dette
forferdelige som hadde skjedd. Det brann voldsomt der flyet
hadde styrta, og det glødde langt bortover mot Blekktjennheia.
Vi stod opp og tok på oss klede og gjekk ut for å sjå på det
heile. Etterkvart ble det til at far og eg gjekk utover for om
mulig å få
eit nærare overblikk over situasjonen. Både heten frå
vraket og eksplosjonar både her og der, gjorde at vi måtte
returnere. Far
fann ut at det var best å seie frå til politiet,
då ein måtte rekne med at tyskarane før eller seinere ville
komme likevel.
Mens vi stod ute på tunet og såg på dette triste scenariet ute i
heia, såg vi det blinka på vesthimmelen, og seinere høyrde vi
skot,
og etterkvart såg vi ein glødande masse falle mot jorda.
Dette flyet fall ned ved Hegland i Holt.
I grålyninga på morgonen kom tyskararne. Det var ein offiser i
ganske rusa tilstand. Han hadde med seg ein menig soldat og ein
schæfer. Mathe var også heime den gongen, og ho var komen ned og
begynte å snakke og diskutere med denne offiseren. Ho
fann
etterkvart ut at det var best å la det være.
Lengere utpå dagen kom det etterhvart fleire tyskarar som sette
igong vakthald og begynte ei slags opprydding. Noe av det verste
dei måtte gjere var å lage bru der det også framleis er bru i
dag. Dei brukte verken øks eller sag for å få trea til brua, nei
dei brukte noe som heiter detonerande lunte, som sprengte treet
av.
Under krigen brukte vi å lytte på London saman med Jacob Lia.
Staden der vi lytta, låg berre noen få meter frå grensa til
Søndeled og var like i nærleiken av flystyrten. Radioen hadde
Jacob gjømd under ei gran like ved. Då han såg kva som hadde
skjedd, tok
han beina fatt og fekk henta radioen og fekk sett
den frå seg utpå Lomskjennheia, nære vegen til Lindland. Så
skjedde nettopp det då, at noen frå Lindland fann denne radioen
og tok den med seg heim. Men Jacob torde ikkje etterlyse radioen
før krigen var over. Men han visste kor den var blitt av. Og eg
hugsar godt då Jacob lånte telefonen heime og ringte opp til
”Låntakarane”. Ordbruk og stemmeleie var ganske kraftig.
Etter eit par dagar reiste tyskarane frå åstaden, etter å ha
forsynt seg med det som var av noe verdi. Etter at dei var
reist, fann vi
ut at dei hadde stole noe hermetisk kjøtt som vi
hadde ståande i eldhusgangen.
Etter kvart kom det mange mennesker frå fjern og nær som skulle
sjå kva som hadde skjedd. Ikkje bare sjå forresten, mange tok
til å grave i ruinene i håp om å finne eit eller anna. Nesten
alt av det som skulle ha vore ”slepp” til heimefronten, var meir
eller mindre øydelagd. Sjøl fekk eg tak i ein sovepose som var
veldig god og som eg brukte i mange år, seinare bl.a i det
militære. Mange av
dei som besøkte staden tok føre seg ting som
var heller tvilsomt for å seie det mildt. Dei brukte bl.a. grev
og hakker, og grov dermed opp kroppsdelar av dei omkomne, mills
handgranatar, børseammunisjon og mange andre ting. Kroppdelane
blei samla i kassar og sende til kyrkjegarden på Søndeled der
alle flygarane er gravlagde. Det heile stilna heldigvis
etterkvart av. Mye metall og motorrestar låg igjen. Dette var då
ting som etterkvart blei tatt hand om av dei som hadde interesse
av det, og bl.a. blei det sendt aluminium til omsmelting. Den
dag idag (år 2000) er det framleis restar frå flyet rundt den
lille ”tjenna” som vel for alltid vil vere eit minne om den
tragiske hendinga”. Dette utdraget er hentet fra Vegårshei
Mållags årskrift fra 2006.
|
|
Seks
av flygerne som omkom ved Vierli natt til 30. mars 1945: Her er
de samlet foran et Whitley bombefly i 1944. Fra venstre: Phillip
Sydney Brinkworth (25), James Alexander Elliot (28), Ranulf
Trevor-Roper (29), Dennis Peat (21) og Herbert Wain Ricketts
(26).
Foto eies av Ole Jørn Alfsen |
|
Den 3. april deltok hele den tyske forlegningen i begravelsen,
der sokneprest Steen Meum fra Risør holdt sin tale på tysk.
Ingen av stedets befolkning var til stede utenom de som var
ansatt ved kirken. Kirketjeneren har sagt at det var en underlig
og stemningsfull begravelse. Vegvokter Kristen Torbjørnsdal var
også vitne til begravelsen. Gjennom kikkerten kunne han se et
stykke unna at de omkomne ble lagt til hvile i tre ørsmå
svart-røde kister. To i hver kiste. Etterpå tok en av de tyske
offiserene og pyntet grava. Senere ble det satt opp en
gravstøtte som kom fra England med de omkomnes grad, navn og
alder.
Det er grunn til å merke seg at den NS-sympatiserende Jacob Haug
fra Stavanger ble ordinert til prest i Indre Søndeled kirke i
1942. Haug, som hadde vært misjonssekretær en tid før krigen,
hadde ingen teologisk utdannelse. Folk reagerte med å boikotte
flere kirkelige handlinger, og Søndeled kirke ble stående
praktisk talt tom under krigen. Dette forklarer nok noe av det
dårlige oppmøtet ved begravelsen.
De allierte styrkene må ha vært usikre på om det var engelske
eller amerikanske flygere som mistet livet på Vierli. I
kirkebøkene står det at kistene ble åpnet på Søndeled kirkegård
20. juni 1946 av amerikansk militær for å fastslå at de døde var
engelskmenn. Royal Air Force og flyhistorikere stiller seg
uforstående til dette i dag.
Etter initativ fra Torjus Vierli og journalist Lodin Aasbø ble
det avduket et minnesmerke på styrtstedet i 1983. Det var den
kjente sabotørhelten Arne Kjelstrup som fikk gleden av å avduke
varden med minneplaten hvor navnene på de omkomne står
inngravert. De tapre flygerne blir også hedret hvert år på
nasjonaldagen ved grava på Søndeled kirkegård. Men hvem var
disse seks britene som ofret livet for vår frihet? Kaptein
Ranulf Trevor-Roper begynte i det engelske flyvåpenet RAF
allerede som 20-åring. Han ble etter hvert en høyt dekorert
flyløytnant og pilot. Etter over 30 forskjellige oppdrag som
krigsflyger fikk han utmerkelsen D.F.C (Distinguised Flying
Cross) 22. august 1941. Dette var en orden som hang meget høyt
blant engelske flygere.
På et av sine mange tokt styrtet flyet hans i Alexandria i 1942.
Rett etter ulykken traff han sin søster, Janet, som
tjenestegjorde for Røde Kors under krigen. Ranulf fortalte da at
han gikk til behandling hos en lege for et stygt sår på halsen
som ikke ville gro. På grunn av dette hadde han permisjon i en
liten periode.
|
|
Men
det tok ikke lang tid før han var på vingene igjen, og den 17.
mai 1943 samlet han sitt utvalgte mannskap for de fremtidige
operasjonene med slippfly. De fire flygerne var alle bare i
20-årene og kom fra forskjellige steder i Storbritannia.
Haleskytter Elliott kom fra Antrim i Nord Irland, telegrafist
Brinkworth fra Purley sør for London, bombesikter Peat fra Leeds
og navigatør Ricketts fra Matlock. Sistnevnte hadde tidligere
vært pilot på Spitfire, og hadde kjempet i ”Slaget om
Storbritannia”. I fra 1943 tjenestegjorde han for 299 skvadronen
sammen med Trevor-Ropers utvalgte menn. Fra 1944 hadde
mannskapet flere oppdrag til Norge med forsyninger av våpen og
utstyr til de norske hjemmestyrkene. Da Trevor- Roper gikk over
til å bruke flytypen Short Stirling, fikk han også flymaskinist
Kenneth Hayward med på sine tokt. Hayward var bare 19 år, og var
den eneste av mannskapet som var gift.
La oss nok en gang sende en tanke til dem i utlandet som mistet
sine kjære over Norge, og ikke minst til de modige flygerne som
ofret livet sitt for et fritt Norge. De gav alt.
Flymaskinist Kenneth Clement Hayward ble bare 19 år gammel.
Foto eies av Ole Jørn Alfsen |
|
|
|
Relaterte linker: |
|
Flystyrten i Hølen |
|
|
Arendal og omegn krigshistoriske forening
Org. nr. 814 948 552 |
. |