.
. |
|
|
|
Det
tyske krigsforlis som ble ignorert? |
|
|
Skrevet av Simen Zernichown
Publisert oktober 2015 |
|
|
Artikkelen vil i 2016 bli publisert i Vestre Moland og Lillesand
historielag sitt tidsskrift Det var en gang. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Militæret
i Kristiansand og de politiske myndighetenes tolkning av
varslene fra Lillesand om en nært forestående invasjon etter
torpederingen av DS «Rio de Janeiro» 8. april 1940
3. april 1940 ble Operasjon Weserübung innledet, da de
første fartøy forlot tyske havner med kurs Norge. Tyskerne hadde
planlagt invasjonen godt
siden desember 1939. 9. april 1940 ble Norge utsatt for et
vågalt overraskelsesangrep. I all hemmelighet hadde Tyskland
sendt styrker for
å invadere Norge fra bakke, sjø og luft. De lykkes på
spektakulært vis. Varslene om angrepet hadde vært mange, men
verken de politiske myndighetene i Norge eller i andre
vesteuropeiske land trodde Hitler ville
finne på noe slikt; det var rett og slett for dristig. Det
sannsynlige var, ifølge
det britiske admiralitetet, at tyskerne ville forsøke å slå til
mot skipsfarten mellom USA og Storbritannia i Nord-Atlanteren.1 |
|
|
Det er vanskelig å stadfeste hvilken grad av innflytelse de
forskjellige strategiske og taktiske invasjonsvarslene kan ha
hatt på de norske politiske myndighetene. Imidlertid fremstår
det klart i ettertid at de politiske myndighetenes oppmerksomhet
8. april 1940 var fiksert på britenes minelegging av norske
farvann. Storbritannia og Frankrike informerte om at det var
lagt miner ved Stad, ved Bud og i Vestfjorden. Britenes
risikable manøver morgenen 8. april var et forsøk på å tvinge
tyske malmskip vekk fra kysten på Vestlandet og ut i
internasjonalt farvann, for å stanse skipene fra å kunne støtte
opp om den tyske krigsindustrien med forsyninger fra
Nord-Sverige. Den britiske militærledelsen trodde at selv om
tyskerne muligens kunne slå til mot Norge som følge av
mineleggingen, så ville den britiske flåten fordelaktig håndtere
situasjonen sett i lys av deres flåtes avskrekkende kraft. De
norske politiske myndighetene delte oppfatningen om den britiske
flåtes overlegenhet. De fryktet imidlertid mineleggingen ville
kunne utløse en større konflikt mellom stormaktene Storbritannia
og Frankrike på den ene siden og Tyskland på den andre siden,
som Norge kunne bli dratt inn i. Den norske politiske ledelsen
ønsket 8. april å unngå en slik situasjon og rettet
oppmerksomheten mot å fremstille Norge nøytral i spørsmålet om
den britiske mineleggingen. Norge og Storbritannia hadde
fullstendig feiltolket de faktiske tyske planene.
2 |
|
|
|
|
|
Innledning
Mandag formiddag 8. april 1940 torpederte den polske
undervannsbåten ORP «Orzel» («Ørn») det militære
troppetransportskipet DS (dampskip) «Rio de Janeiro» ved Justøya
utenfor Lillesand; et forvarsel om de tyske sjøstyrkenes
intensjoner om landgang langs norskekysten. Det var
oppmerksomhet rundt torpederingen i befolkningen på Sørlandet og
Østlandet og i avisene 8. april. Etter krigens dager har det
blitt skrevet endel om torpederingen av Rio de Janeiro, som i
hvert fall en forfatter mener «er nok det mest kjente
krigsforlis på norskekysten utenom [den tyske krysseren]
”Blücher”», men det har vært skrevet lite særlig om hvordan de
norske politiske myndighetene forholdt seg til og tolket nyheten
om senkingen krisedøgnet 8. april. 3 |
|
|
Denne artikkelen vil ikke studere og tolke de mange rykter og
varsel om planer og aksjoner på norsk jord både fra fransk,
britisk og tysk side mot slutten av 1939 frem til 7. april 1940.
Antimilitaristiske holdninger i de politiske myndigheter,
forsvarets tilstand og mobiliseringsspørsmålet vil heller ikke
bli behandlet. Målet med denne artikkelen er derimot å studere
hvordan militæret i Kristiansand og de politiske myndighetene,
altså Stortinget og regjeringen, tolket (analyserte og vurderte)
og reagerte på den tilgjengelige informasjonen om senkingen av
Rio de Janeiro i løpet av 8. april. Dette har tidligere også
delvis blitt studert av Undersøkelseskommisjonen av 1945.4
Hvorfor kom ikke varslene fra militæret i Kristiansand frem
tidligere til de politiske myndighetene? Når mottok de politiske
myndighetene varslene fra Sørlandet og fra hvem, og er det mulig
å dokumentere hvordan Stortinget og regjeringsmedlemmene
reagerte 8. april? Hvordan tolket de informasjonen? Hadde de
taktiske varslene fra Lillesand samlet sett noen påvirkning på
de politiske myndighetenes oppfatning av faren for krig?
Oppfattet noen torpederingen som starten på en konflikt Norge
kunne bli dratt inn i eller en selvstendig aksjon fra tysk side? |
|
|
Torpederingen av Rio de Janeiro
58 tyske krigsskip ledet sjøinvasjonen og var 8. april på vei
for å overfalle Norge med 8850 soldater. Det fantes også mange
skip som skulle støtte invasjonen. Om natten 6. april 1940
forlot Rio de Janeiro byen Stettin i Tyskland og satte kurs mot
Bergen. Det opprinnelige linjeskipet for last og passasjerer var
rekvirert av den tyske krigsmarine og i anledningen gjort om til
troppetransportskip. Skipet var et av mange transportskip på vei
mot Norge. Som de andre skipene i sin gruppe, 1.
Sjøtransportdivisjon, førte Rio de Janeiro flagg fra nøytralt
land. «Rio» skulle imidlertid aldri nå sin destinasjon. Ferden
stoppet langs den ellers så fredelige, da vinterkledde,
sørlandsskjærgården, nærmere bestemt utenfor Justøya ved
Lillesand.5 Den polske ubåten
Orzel, som hadde rømt fra det tyskinvaderte Polen og deretter
kjempet på britenes side, stanset skipet ved kl. 11.15-tiden. På
samme tid foretok to observatører på Justøya peiling fra
kystvaktstasjonen på Vedeheia for å finne ut om fartøyene lå
innenfor tre-mils nøytralitetsgrensen, og Sjøforsvarsavsnittet i
Marvika i Kristiansand mottok melding fra Justøya omtrent kl.
11.15: ca. tre nautiske mil fra stasjonen befant det seg et
handelsskip som lå stille foran en undervannsbåt. Observatørene
kunne ikke se noe flagg eller nasjonalitetsmerker. Mellom kl.
11.45 og kl. 11.50 ble skipet truffet midtskips av en torpedo
sendt fra Orzel. Torpedoen detonerte ikke. Et fly, sendt fra
marinens flystasjon i Kristiansand, meldte fra åstedet kl. 12.07
til Sjøforsvarsavsnittet at skipet var truffet og sakte sank i
dypet. Ubåten var ikke å se. Justøy kystvaktstasjon meldte
omtrent samtidig inn en lignende melding. Mannskapet på ubåten
på sin side avventet situasjonen under vann. «Rio» hadde fått
slagside. Folk på et par norske fartøy fra områdene omkring
Justøya og Lillesand ankom for å hjelpe de mange soldater og
annet mannskap som hadde reddet seg i skipets livbåter eller
hoppet i sjøen fra det dødsdømte skipet. En ny torpedo ble
avfyrt fra ubåten, og traff kl. 12.50. Den voldsomme
eksplosjonen som etterfulgte, kunne visstnok høres og føles i
Arendal, Grimstad og Lillesand.6 |
|
|
|
|
|
Kort
tid etter sank Rio de Janeiro til bunnen av havet. 71
kjøretøyer, ammunisjon, drivstoff, proviant og kanoner forsvant.
73 hester omkom. Vrakrester og tyskere drev omkring på sjøen.
Hjelpearbeidet fortsatte. Takket være modige nordmenn som kom
til unnsetning og dermed satte sine egne liv i fare, kom rundt
180 av 380 tyskere fra flammeinfernoet og det kalde vannet med
livet i behold. Levende og døde tyskere ble tatt med fartøy til
Lillesand og Kristiansand, og mange bar tysk uniform og var
bevæpnet.7 |
|
|
Varslene fra politifullmektig i Lillesand, Nils Onsrud
Lokalbefolkningen
i Lillesand satt i gang hjelpeaksjoner og absolutt de færreste
av innbyggerne trodde de overlevende tyskerne kunne ha
intensjoner om å ta norsk jord, noe de selv heller ikke ga
uttrykk for. Noen av de sårede tyskerne spurte imidlertid
distriktslegen i Lillesand om de var i Bergen. Videre opplyste
de legen om at de skulle til Norge etter anmodning fra den
norske regjering for å beskytte landets nøytralitet.
Distriktslegen underrettet Lillesands politifullmektig, 30 år
gamle Nils Onsrud. Disse og andre opplysninger førte til at «jeg
ikke [var] i tvil om at det var et troppetransportskip på vei
til Norge for ilandsetting av tropper og jeg ventet – hva som
senere har vist seg å være feil – at det ville komme flere tyske
troppetransportskip etter som skulle ilandsette troppene i
Lillesand, som ikke var en militært befestet by».
8 Onsrud og to politifolk satt
med ansvaret for alle tyskerne, mange bevæpnet. Hva skulle han
gjøre?9
Nils Onsrud
Foto: Fra boken "Da krigen kom til Lillesand" |
|
|
Onsrud telefonerte kl. 14.30 til den sjømilitære
sambandsstasjonen i Kristiansand. «De kjente der ikke til
forholdet tiltross for at det er vaktposter på Veddeheia [på
Justøya] i V[estre] Moland ved Lillesand».
10 Han ringte kl. 15.50 på ny
til sambandsstasjonen, og selv om han hadde ringt der tidligere
kjente ingen til forholdene i Lillesand. Onsrud ba om militære
styrker til Lillesand, blant annet for å hente det han anslo til
å være ca. 80 friske tyskere, men fikk beskjed om at han om det
måtte henvende seg til generalen i Kristiansand. I frustrasjon
over mangelen på gehør hos marineavdelingen i Kristiansand,
henvendte Onsrud seg deretter til politimester Theodor Dahm
Møinichen i Arendal. De ble enige om at Onsrud skulle ringe til
byråsjefen i Justisdepartementets politikontor, Eivind Randers
Rognlien. Møinichen kontaktet Forsvarsdepartementet. Først
ringte imidlertid Onsrud kl. 16.05 til Kristiansand, til
generalmajor Einar Liljedahl i Hæren: «Samtalen kan kort
karakteriseres som resultatløs. Jeg stod igjen med inntrykket av
at jeg ble oppfattet som en nervøs og overspendt
politifullmektig som de (generalen) ikke kunne ta synderlig
hensyn til. Dette merket jeg best da jeg sa at man kunde vente
landstigning i Lillesand og jeg forlangte en militæravdeling
bort for å overta vaktholdet i byen. Dette ble da avslått».
11 |
|
|
Onsrud ringte deretter kl. 16.10 til byråsjef Rognlien i
Justisdepartementet i Oslo, som virket med en gang å forstå
alvoret i situasjonen basert på opplysningene fra Onsrud og
radiomeldinger Rognlien selv hadde hørt om 50 tyske skip på vei
nordover gjennom danske farvann. «Død og pine, det må jo være
landgangstropper», sa han til Onsrud over telefonen.
12 Han gjorde deretter sitt
for å hjelpe: «Rognlien sa at han øyeblikkelig skulle sette seg
i forbindelse med de rette myndigheter og ringe meg opp igjen.
Kort etter ringte Rognlien opp meg og meddelte at han hadde talt
bl.a. med Admiralstaben [sjøoffiserer i staben som er den
øverste ledelsesstaben i marinen]. Rognlien sa: [...] De gis
fullstendig fullmakt til å ordne opp i forholdet etter beste
skjønn. Det sk[a]l bli ringt fra Oslo til de militære
myndigheter i Kristiansand, men De får mase på generalen [...]
igjen». 13 Han tok en ny
telefon til sambandsstasjonen. Etter tre telefoner til
generalens kontor i Kristiansand fikk han omsider støtte; en
militæravdeling ankom Lillesand kl. 20.30 for å hente de friske
tyskerne.14 Onsrud hadde rett
i at han ikke fikk gehør hos Sjøforsvarsavsnittet i Marvika, men
han hadde ikke rett i at hans første telefonsamtale med
Liljedahl var resultatløs |
|
|
Generalmajor Liljedahl - meldingen til Generalstaben
På formiddagen 8. april kom det melding til generalen om at Rio
de Janeiro var torpedert utenfor Justøya. «Det forled intet i
marinens melding om at der var noe mistenkelig eller usedvanlig
ved det torpederte fartøi».15
På ettermiddagen ringte Onsrud og ga en beskrivelse av
situasjonen i Lillesand og forklarte sine «funn», som endret
Liljedahl sin tenkemåte. Liljedahl lurte på om det virkelig
kunne være et angrep på Norge eller kanskje noe annet? «Denne
underretning fikk jeg altså gjennom politiet, […] ikke gjennom
marinen, som jo var den myndighet som skulde besørge sikringen
og opklaringen langs kysten. Disse temmelig allarmerende
oplysninger blev straks av mig telefonert til Generalstabens
utenriksavdeling, oberstløitnant Wrede Holm».16
Liljedahl ringte kl. 17.15. Han talte med Holm, sjefen for
utenriksavdelingen, og meddelte hendelsene i Lillesand.
17 |
|
|
|
|
|
Fra militæret i Kristiansand til de politiske
myndighetene i Oslo
Senkingen av Rio de Janeiro la beslag på mye av militærets tid
og oppmerksomhet i Kristiansand utover ettermiddagen. Det ble
likevel ikke reagert raskt på varslene fra Onsrud, blant annet
på grunn av at få delte hans syn og følte situasjonen var så
alarmerende for Norges vel. Sjøforsvarets og Hærens myndigheter
innen Kristiansandsavsnittet hadde i tillegg et dårlig forhold
mellom seg, de kommuniserte dårlig og lå ikke lokalisert på
samme sted i Kristiansand, noe som påvirket hvordan varslene ble
behandlet. Marineavdelingen i Kristiansand tolket ikke senkingen
av Rio de Janeiro som en illevarslende hendelse. General
Liljedahl i Hæren i Kristiansand var av en annen oppfatning.
Meldingen fra Liljedahl om hendelsene i Lillesand, som var
basert på informasjonen fra Onsrud, ble omsider formidlet
antagelig i 20-tiden under Stortingets møte for lukkede dører
som startet kl. 17.40 og varte til kl. 20.25. Før morgenen 9.
april da tyskerne satte inn sitt angrep på Kristiansand, forelå
det ingen planer eller forberedelse om samarbeid mellom Hærens
og Sjøforsvarets stridskrefter i Kristiansandavsnittet for
scenarioet om Kristiansand festning og by skulle bli angrepet.18
|
|
|
Torpederingen av Rio de Janeiro førte til aktivitet blant folket
i Aust- og Vest-Agder, ikke minst blant journalister i
Aust-Agder og i Oslo. 19 Til
tross for oppmerksomheten rundt nyheten om senkingen av Rio de
Janeiro, så både de militære myndigheter og Norges politiske
ledelse på senkingen som et isolert tilfelle, om enn
alarmerende. Dette enkeltstående skipet var ikke del av en tysk
invasjon. At tyskerne med en stor flåte i stillhet skulle
forsøke å seile forbi kystforsvarsverket og inn i norske havner
og lande tropper var en strategi som ikke fulgte noen av
sjøkrigens regler. Derfor ble det tyske overraskelsesangrepet så
vellykket. 20 |
|
|
Det betyr derimot ikke at de som var ansvarlige for å unngå å
dra Norge inn i en storkrig, de norske politiske myndighetene,
var «blinde». Det var utstrakt møtevirksomhet 8. april angående
dagens utenrikspolitiske hendelser. Både statsrådene og andre
nøkkelpersoner gikk imidlertid fra det ene møtet til det andre,
og det parlamentariske systemet virket denne dagen negativt inn
på deres handlekraft; de ble preget av trøtthet og
informasjonsoverbelastning. Særlig en person kom til å bli
preget av dette nesten mer enn noen andre.21
|
|
|
|
|
|
Halvdan Koht – utadvendt nøytral i et Europa på kanten av krig
Halvdan Koht var utenriksminister i Johan Nygaardsvolds
arbeiderpartiregjering. Når det kom til hvem som hadde ansvar
for opprettholdelsen av den norske nøytraliteten etter de
internasjonale bestemmelser og regler, så var Koht ansvarlig
statsråd. Å verne om Norges nøytralitet var en vanskelig
oppgave. Presset fra krigsmaktene var stort. De kunne gjerne
teste landets nøytralitet ved for eksempel å seile i norske
farvann. Som om ikke det var stort nok ansvarsområde, skulle han
sikre Norges interesser innen handel (import og eksport).
22
Krigsmaktene var interessert i Norge, men det virker som Koht
aldri vurderte Norge som et strategisk interessant område for
dem før april 1940. Hitler-Tysklands utgangspunkt var en
ekspansjonistisk og aggressiv politikk, og var dermed en trussel
mot hele Europa. Om tyskerne skulle gjøre et fremstøt til sjøs
ville det likevel kun være for å sikre seg isolerte
støttepunkter av lite omfang langs kysten, mente Koht. Et tysk
overraskelsesesangrep var helt utenkelig, mye på grunn av den
militærteknologiske utviklingen som gjorde det mindre nødvendig
med støttepunkt i landet. Uansett ville tyskerne aldri nå Norge
og heller bli slått tilbake av den britiske marine, som han
mente behersket Nordsjøen. Britene hadde tidligere gjort klart
overfor Koht at de ville komme Norge til unnsetning i et slikt
tilfelle. Det hele var imidlertid ikke en offisiell politikk,
men en implisitt garanti som lå under den norske
utenrikspolitikken. Hadde en formell avtale med Storbritannia
foreligget, ville ikke Norge lenger vært nøytralt.23
I det fagmilitære miljøet i Norge mente de derimot at tyskerne
muligens kunne ha uavhengige, strategiske interesser av å ha
norskekysten under sitt domene. Det var en bevissthet innen
Generalstaben om samme syn. De politiske myndighetene fikk
imidlertid aldri tilgang til disse synspunktene, på grunn av
dårlig kontakt mellom den politiske og militære ledelsen i
landet. Nygaardsvoldsregjeringen viste liten interesse for å
gjøre noe med kontakten, og Koht selv ignorerte de
utenrikspolitiske vurderinger de fagmilitære myndighetene hadde
av den situasjon Norge befant seg i. Koht ville holde på
nøytraliteten og ønsket ikke at Norge skulle trekkes inn i en
storkrig, en utfordring som også var tilstede i spørsmålet om
hvordan Norge skulle forholde seg til Vinterkrigen mellom
Finland og Sovjetunionen. Samtidig ville Koht unngå å føre
landet inn i en krig og havne på feil side, og det var klart
både for Koht og flere andre at feil side var tysk side.24
Tyskland fortsatte med sine torpederinger, som også rammet norsk
skipsfart og norske sjøfolk, og tyske skip ble jaktet av
Storbritannia i norske farvann. Det Koht ikke visste, var at
etter at et britisk skip hadde aksjonert mot det tyske fartøyet
«Altmark» i norske farvann i februar 1940, så var Hitler
overbevist om at Norges nøytralitet ikke ville bli tatt hensyn
til av vestmaktene og at heller ikke de norske myndighetene
ville klare å opprettholde nøytraliteten. Tyskland hadde også
fått nok av britenes blokadeforsøk og måtte sikre jernmalmen de
importerte fra Sverige, som ble fraktet med jernbane fra
Nord-Sverige til Narvik og derfra skipet til den tyske
krigsindustrien. Rykter, lekkasjer og konkret informasjon om
Storbritannia og Frankrikes planer for Norge og britenes
krenkelser av norsk nøytralitet ble et påskudd i stedet for en
utløsende årsak til tysk invasjon av Norge.25
5. april 1940 ble Koht advart av sendemenn (diplomater) fra
Storbritannia og Frankrike om at de, for å hindre Tysklands
misbruk av norsk, nøytralt farvann, måtte gå til det skritt å
iverksette tiltak. Det ble ikke gjort kjent for Koht når dette
ville gjøres.26
Den britiske mineleggingen – dagens hovedsak
Etter den britiske mineleggingen i perioden ved daggry 8. april,
møtte samme sendemenn fra Storbritannia og Frankrike i
Utenriksdepartementet like før seks om morgenen. De informerte
om at det var lagt miner ved Bud, ved Stad og i Vestfjorden
(selv om det egentlig bare var lagt ut minefelt i Vestfjorden).
Det var akkurat slike utenrikspolitiske situasjoner Koht hadde
fryktet; aksjoner som kunne utløse en kjedereaksjon mellom
krigsmaktene. 27
Telefonen ringte, og Koht svarte. Han fikk en orientering om
mineleggingen, og kom seg i åttetiden til Utenriksdepartementet
på Victoria terrasse i Oslo. Han måtte nå utforme et svar på
vestmaktenes minelegging som ville føre til at Norge ikke ble
dratt inn i krigen på tysk side. Skrivingen av en protest mot
vestmaktenes aksjon satte han i gang med umiddelbart. Det ble
satt opp møte mellom utenrikskomiteen og regjeringen kl. 10.00.
28
Tema for møtet var mineleggingen og Koht la frem sitt skriv.
Under møtet sa formann i den utvidede utenrikskomite,
stortingspresident Carl Joachim Hambro, at han regnet med det
var et ønske fra komiteens side at Stortinget ble innkalt så
raskt som mulig. Anledningen for innkallingen ville ikke være
utkastet til protest som Koht hadde lest opp, som Hambro synes
virket fyllestgjørende, men heller de videre spørsmål som dukket
opp. 29 Tidligere
statsminister og medlem av komiteen, Johan Ludwig Mowinckel, la
til at det viktigste nå var å finne ut hvilken reaksjon som
ville komme fra tyskerne. 30
Videre oppsummerte han den store utfordringen:
«Vi var allerede i september [1939] klar over, at hva der enn
skjedde – nå taler jeg for absolutt lukkede dører – så kunne vi
ikke komme i krig med England, vi kunne ikke komme på den side.
[…] [V]i var jo fullt på det rene med, at på den gale siden må
vi ikke komme, og det er ut fra de betraktninger at vi må handle
nå framover. Uretten [av Storbritannia] er så eklatant og så
skammelig, at skulle vi følge det som denne direkte urett bød
oss, så brøt vi med Storbritannia og sluttet oss til Tyskland.
Men rent praktisk kan ikke det la seg gjøre, og dertil kommer jo
at hele befolkningens sympati, og vår egen med, er på den
britiske siden i den krig som nå føres».31
Mowinckel mente den britiske aksjonen kort fortalt var
ubegripelig lite praktisk, og hvorfor hadde ikke britene gjort
noe lignende i det utsatte Sør-Norge? «Jeg tror det er ganske
nødvendig at det protesteres med en gang, og i dag, og i de
kraftigste ordelag».32
Mot slutten av møtet kom Koht inn på en melding om tyske
flåtebevegelser: «Eg går ut ifrå at meldinga om at ein tysk
flåte er på veg opp i Kattegat, kann vera riktig. Eg held slett
ikkje det for så utruleg. Det er melding om uro på alle kantar,
og det er også komi melding om at den britiske flåten like ein
er på vegen mot same kanten. Den tyske ministeren har sagt til
meg at det var ingen ting. Tyskland har villa at det i
krigsførsla nå skulle koma til open strid på sjøen, og eg kann
godt tenkja meg at Tyskland kunne tenke på dette. Men kunne vi
då få litegrann utsetjing med at Tyskland gjorde noko mot Noreg,
og kunne striden såleis verta førd utanfor norsk område, så trur
eg det ville vera ei vinning og kanskje føra til at det ikkje
vart lyst krig mot vårt land».33
Rett etter Koht sin utredning informerte Hambro komiteen om en
annen melding som nettopp hadde kommet fra Admiralstaben via
forsvarsministeren: En stor tysk flåte på 48 armerte trålere og
46 tyske oppsynsfartøyer hadde gått gjennom Kattegat. Møtet i
utenrikskomiteen fortsatte frem til kl. 11.30.34
Regjeringen ble deretter samlet og protesten Koht hadde jobbet
med ble vedtatt. Koht dikterte deretter protesten til pressen
kl. 12.55. Senere reiste han til Utenriksdepartementet. Det var
en del forberedelser som måtte ordnes før møtet i Stortinget
senere på ettermiddagen. Han jobbet hardt frem til møtet, kun
med et kvarters pause i tretiden for å spise mat. Omtrent
samtidig fikk han en telefon fra den norske legasjonen i London
om angivelig tyske flåtebevegelser med retning Narvik.35
Koht og meldingene om tyske planer og aksjoner
Hvordan kunne det ha seg at Koht tok lett på de faretruende
meldingene om tysk flåtetransport? Blant annet fordi de var del
av en serie med meldinger om tyske troppeforflyttinger. Koht
mottok ikke mindre enn 11 meldinger (rykter) av forskjellig
karakter om emnet i perioden fra onsdag 3. april til mandag 8.
april 1940. I dagspressen var det også notiser om tyske
bevegelser. Det var vanskelig for Utenriksdepartementet å se den
riktige sammenhengen i all informasjonen. Koht hadde liten
tiltro til meldingene som kom inn de dagene, han delte dem aldri
for en samlet regjering, og var kritisk til rykter. Vinteren og
våren 1940 hadde det vært alle mulige slags rykter, fantasier,
bevisst desinformasjon, halvsannheter og propaganda om tyskernes
planer og troppeforflyttinger. Det var vanskelig å vite hva som
var riktig. I dagene frem til 9. april var det meste av
informasjonen som kom inn rykter. Trusselbildet var uklart.
Tyskerne gjorde alt for å holde på overraskelsesmomentet og
lykkes taktisk i aprildagene frem til overfallet ved å skjule
omfang og mål for operasjonen. 36
Problemet til både de politiske og militære myndighetene var at
de manglet et sentralt etteretningsapparat i 1940. Det fantes
ingen apparat i Norge som kunne analysere og vurdere informasjon
av militær karakter og som kunne sende de viktige delene av
informasjonen videre til de politiske myndighetene. Koht sitt
bord i Utenriksdepartementet var endestasjon for mye ubehandlet
informasjon, og Koht sitt hode ble i stor grad det norske
analyseapparat. Når i tillegg Koht med sine strategiske
fordommer var så bundet opp i sitt tankesett om at britene på
den ene siden skulle redde Norge ved et eventuelt angrep og på
den annen side fryktet at britene skulle presse Norge ut i
krigen, da var sannsynligheten lav for at han og
Utenriksdepartementet skulle gjennomskue tyskernes plan.
37
Koht bommet også med at britene 8. april var på vei for å møte
de tyske skipene. Britene hadde i likhet med Det norske
utenriksdepartementet vanskelig for å tolke rett deres
informasjon om den tyske flåtetransporten med retning nordover.
Da angrepet kom på Norge ble de totalt overrasket. De trodde de
tyske bevegelsene var en reaksjon på britenes minelegging eller
en utbrytning som skjedde parallelt med britenes maritime
handlinger. Britene trodde skipene var på vei ut i Atlanteren.38
Tyske troppetransportskip var på vei, men med Norge som mål. Alt
var lagt til rette for at det skulle bli vanskelig å forstå
hvilken sammenheng torpederingen av Rio de Janeiro og hendelsene
i sørlandsbyen hadde i det hele, som fant sted mens Storting og
regjering var opptatt av britenes nøytralitetskrenkelse og
hvordan den skulle håndteres.39
Åpent møte i Stortinget
Det begynte å bli mye informasjon Koht måtte forholde seg til:
«Da eg kom i Stortinget kl. 17 og enda der skreiv på dei siste
linene av den utgreiinga eg skulle gje, hendte det at ein
stortingsmann la fram for meg eit kveldsblad der det med store
bokstavar stod om det tyske skipet som hadde forlist utanfor
Agder, og om at mannskap som hadde komi til lands sa at dei var
på veg til Bergen. Eg fekk ikkje tid til å tenke meir over denne
sensasjonelle meldinga før eg måtte på talarstolen».40
Nyheten om Rio de Janeiro hadde havnet i avisene før i
Stortinget.41
8. april kl. 17.15 var Stortinget samlet for åpent møte. Koht
innledet møtet med et tydelig budskap om den britiske
mineleggingen: «Det som er gjort mot Noreg, er alt kjent for all
verda, og eg trur at i alle nøytrale land må folka ha vorti
oppskræmde av meldinga om slikt eit rettsbrot som her er gjort.
Eg skal ikkje nytte sterke ord; eg trur gjerninga talar sterkt
nok sjølv».42 Han la deretter
frem noen dokumenter tilknyttet nøytralitetskrenkelsen, blant
annet deler av informasjonen han mottok 5. april fra
vestmaktenes sendemenn om minelegging. Møtet ble hevet kl.
17.35.43
Lukket møte i Stortinget –
Rio de Janeiro blir tema
Møte for lukkede dører startet i Stortinget kl. 17.40. Koht ga
resten av informasjonen fra sendemennene, som han ikke hadde
ønsket å dele i det åpne møtet. Statsråd og forsvarsminister
Birger Ljungberg hadde deretter informasjon han ønsket å dele
med forsamlingen angående 2 torpederinger i Sør-Norge: En tysk
tankbåt hadde blitt torpedert kl. 13.20 utenfor Stavern. «Så var
det en torpedering utenfor Justøy. Det tyske skip «Rio de
Janeiro», handelsskip, riktignok utstyrt med tre dekk, derfor
ganske godt egnet som transportskip, ble første gang observert
av norsk bevoktningsfartøy kl. 11,11. Det var regn og usiktbart
vær, de så det ikke mer, og så ble det hørt en kraftig
eksplosjon kl. 12,50, da båten antageligvis er torpedert».
44 Johan Ludwig Mowinckel
spurte hvor Justøya lå. Ljungberg svarte at øya lå like utenfor
Lillesand, og fortsatte å utrede. Levende og døde var blitt
fraktet til Kristiansand og Lillesand. «Det er heller ikke
observert hva slags flagg «Rio de Janeiro» førte. Det er tegn
som tyder på, etter hva det sies, at en del av mannskapet skal
gi et visst militært inntrykk; det blir undersøkt nærmere. Dette
er de meldinger som foreligger til nå».
45 Ljungberg nevnte ingen
kilde til informasjonen. Den ble ikke diskutert videre.
I stedet for ble andre tema tatt opp, som
nøytralitetskrenkelsen, hvordan Tyskland ville reagere, hvorfor
Koht ikke hadde delt med Stortinget den informasjonen han hadde
mottatt 5. april om mineleggingen, og spørsmål om en nå burde
mobilisere samtlige kystfestningers styrker. Koht var enig i at
han burde ha delt informasjonen han mottok fredag 5. april, men
han hadde ikke gjort det på grunn av at det var gitt ham i
fortrolighet. Koht sa han denne mandagen ikke hadde snakket med
den britiske, franske eller tyske sendemannen. Han hadde jo vært
opptatt hele dagen, og ønsket at han og regjeringsmedlemmene nå
måtte få fritak fra videre møtevirksomhet i Stortinget slik at
de kunne drøfte alle spørsmålene og eventuelt gjøre nødvendige
tiltak:46
«[D]et står for meg så, at det nå i dag å halda på her og dryfta
alle dei spørsmåla om kva vi skal gjera nå, det er lite grand
for tidleg. Vi har i dag måtta taka standpunkt til dei aller
fyrste stega, dette å få sendt fram og sendt ut, kunngjort, den
protesten som det var naudsynt å gjeva med ein gong. Praktiske
tiltak her må Regjeringa og eg som utanriksminister få lov å ha
litt tid til å tenkja på, og eg trur ikkje at dei improvisjonane
som vi kan koma med her nå med det same alt dette har hendt, kan
vera så svært nyttige, før vi kan koma beint fram med framlegg
om tiltak».47 Møtet fortsatte.48
Stortingsmøtet hadde holdt på i over to timer, da
stortingspresident Hambro brøt inn. Med Stortingets samtykke lot
han Ljungberg få lese et telegram han hadde mottatt fra
Generalstaben. Antakelig i 20-tiden ble meldingen Wrede Holm i
Generalstaben hadde mottatt fra Liljedahl, basert på
informasjonen fra Onsrud, lest opp i Stortinget:
49 «General Liljedahl ringte
kl. 17,15 fra Kristiansand og sa, at etter en melding fra
politimesteren i Lillesand var det kommet inn ca. 100 mann fra
det tyske skib som blev torpedert utenfor Lillesand i formiddag
(Rio de Janeiro). De var i grå uniformer og hadde håndbøker med
regimentsnummer. Tyskerne meddelte at det også hadde vært hester
og kanoner ombord i skibet, og det var blitt sagt dem, at de nå
var på vei til Bergen for etter anmodning fra den norske
regjering å hjelpe nordmennene. En del folk kommer også inn til
Kristiansand. 3dje divisjon sender en militær kommando til
Lillesand for å ta seg av tyskerne og foreløpig internere dem».50
Tonen i møtet endret seg dramatisk etter den illevarslende
meldingen, og gjorde enkelte stortingsrepresentanter alvorlig
bekymret. Meldingen bekreftet ytterligere at det hastet med å
handle. Enkelte representanter hadde behov for å komme med
innspill. Ingen virker imidlertid helt å ha forstått at Rio og
hendelsene i Lillesand var små brikker i et større spill.51
Reaksjoner under
stortingsmøtet
Stortingsrepresentant for Bondepartiet i Vest-Agder Gabriel
Moseid var først ut. Han reagerte meget sterkt på informasjonen
fra forsvarsministeren: «Nå står Stortinget igjen overfor en
beklagelig situasjon, hvor Stortinget er den siste instans som
får autentiske opplysninger om de meldinger som er løpt inn til
utenriksledelsen i vårt land».52
Stortinget og regjeringen måtte jobbe tettere sammen, mente han.
Slik det var nå virket det som regjeringen systematisk holdt
Stortinget «utenfor i lengste laget, og det er farlig».
53 Regjeringen burde også ha
handlet lynraskt etter vestmaktenes melding om minelegging 5.
april, slik at Norge fikk protestert før nøytralitetskrenkelsen
kunne inntreffe. Forsvarsministeren hadde tidligere nevnt
minelegging i Oslofjorden. Moseid la til: «For mitt vedkommende
vil jeg si at jeg ville ha sett det som en betryggelse, om alle
miner var lagt ut nå, og i ethvertfall ville jeg anse det som
noe som skulle være en selvfølgelighet, at man øyeblikkelig så
snart dertil er anledning, går i gang, for alt hvad vi vet kan
vi være blandet opp i krigen før vi forlater denne sal, så
alvorlig er situasjonen i øyeblikket, det må vi alle kunne
forstå».54
Tidligere statsråd og stortingsrepresentant for Bondepartiet i
Hordaland Jakob Nilsson Vik fulgte opp med et like dystert
innlegg etter å ha hørt den siste informasjonen om Rio og
hendelsene i sørlandsbyen: «Vårt land er nå kommet opp i en
svært vanskelig stilling, og det er sikkert uhyre
bekymringsfulle timer for Regjeringen så vel som for Stortinget
og det hele folk». 55
Spørsmålet var hva en nå skulle gjøre med britenes minelegging.
Vik mente uansett, i likhet med marinekaptein Trygve Sverdrup
som tidligere i møtet hadde foreslått full mobilisering av
kystfestningene, at en måtte få festningene i full kampberedskap
«for her gjelder det kanskje liv eller død for landets
selvstendighet».56
Statsminister Johan Nygaardsvold tok så ordet. Han svarte på
kritikken fra Moseid. Nygaardsvold la til: «Hele regjeringen er
klar over at stillingen i dag er så alvorlig som den overhodet
kan bli. Jeg kan bare si den ting at Regjeringen vil overveie
situasjonen. Det som Regjeringen finner bør gjøres uopphørlig,
det vil bli gjort».57 Han
ønsket deretter ikke å gå inn på enkeltting som var blitt sagt
under møtet, men mente at regjeringen heller nå måtte få gå fra
stortingsmøtet for å diskutere hva de skulle gjøre videre.
58
Referatet fra slutten av møtet er noe mangelfullt ettersom
bruddstykker mangler. Det er dermed vanskelig å vite ut fra de
offisielle referat om flere i Stortinget reagerte på den siste
meldingen fra forsvarsministeren om torpederingen av Rio de
Janeiro utenfor Lillesand, og hvordan de tolket den. Heldigvis
var det en mann som i ettertiden ønsket å dokumentere at flere
hadde reagert under stortingsmøtet. Karl Birger Vodahl Gotaas
fra Høyre ønsket å dokumentere et innlegg major Sven Nielsen fra
Høyre holdt som en av de siste talerne under møtet da han var
stortingsrepresentant. Sven Nielsen skrev sommeren 1945 et brev
til Stortingets presidentskap: «Jeg kan ikke nå huske ordlyden
av hva jeg uttalte, men såvidt jeg erindrer slutet jeg mitt
innlegg med følgende ord: Etter det telegram
[forsvarsministeren] netopp har referert kan der ikke lenger
være noen tvil om hva som forestår. Jeg går ut fra at der nå
uten opphold blir etablert fulltt krigsberedskap, at våre
kystbefestninger blir gjort kampklare og egne minefelter legges
ut øieblikkelig».59
Birger Gotaas var selv til stede og kunne i ettertid bekrefte
referatet til Nielsen. Gotaas la til: «Vi som var tilstede i
stortingsmøtet kan bevitne at denne meddelelse [fra Ljungberg]
virket høyst uhyggelig. Krigen var åpenbart rykket like inn på
livet».60 Etter ytterligere
samtaler i Stortinget, endte stortingsmøtet kl. 20.25.61
Regjeringen samlet seg i 21-tiden om kvelden 8. april. Dagens
siste møte ble et kort møte. Regjeringen bestemte at i Østfold
skulle det kalles inn styrker. Ingen alminnelig mobilisering ble
vedtatt. Oslofjorden ble ikke minelagt, men det ble drøftet.
Koht var fast bestemt på at Norge og Storbritannia ikke måtte
komme i krig med hverandre. Han fikk vedtatt at minene ikke
skulle fjernes av Norge før Storbritannia hadde gitt sitt svar,
og fått vokte minefeltene i 48 timer som britene tidligere hadde
informert Koht om at de ville gjøre. Etter møtet gikk
regjeringsmedlemmene hver til sitt. Veldig lite ble gjort for å
øke beredskapen til Norges forsvar. På grunn av linjen om
nøytralitetsvern, hadde Norge også et svakt forsvar.
62
Nærmere midnatt gikk flyalarmen i Oslo. Da begynte det å gå opp
for den politiske myndigheten at en invasjon var i full gang.63
Konsekvenser av handling
Hvilke fordeler kunne det gitt Norges forsvar om regjeringen
hadde handlet raskt på grunnlag av de taktiske varslene som kom
som følge av senkingen av Rio de Janeiro 8. april?
Kystfestningene langs norskekysten kunne i større grad blitt
satt i beredskap og gjort klare til å motstå invasjon.
Minelegging på strategiske steder som for eksempel i Oslofjorden
er også et mulig scenario. Mobiliseringen av det norske land- og
sjøforsvaret kunne ha forekommet på et tidligere tidspunkt.
Tydelig kommunikasjon med Storbritannia, Frankrike og Tyskland
om den britiske mineleggingen, senkingen av Rio og rapportene om
tyske flåtebevegelser kunne kanskje påvirket den tyske
invasjonen, i hvert fall at tyskerne hadde kommet dårligere ut
av den. De norske forberedelsene til krig var, kort oppsummert,
veldig langt fra hva de kunne vært. Mye stod på spill, men det
var begrenset hva som kunne vært gjort. Tiden var svært knapp.
Neste morgen kl. 04.21 åpnet Oscarsborg festning i Drøbaksundet
i Oslofjorden ild mot Blücher, et av de mest moderne krigsskip i
verden. Invasjonen var i gang. Det tyske overraskelsesmomentet
var stort og ville føre til mye norsk forvirring. Verken Det
norske forsvaret eller samfunnet fikk tid til å omstille seg fra
freds- til krigsforhold. Hvordan i all verden kunne denne
invasjonen skje? Hvem hadde skylden? Dette var problemstillinger
som engasjerte en hel nasjon, både under krigen og i lang tid
etter. 64
Undersøkelseskommisjonen av
1945 om Rio de Janeiro
Undersøkelseskommisjonen ble oppnevnt 6. august 1945 i samsvar
med et stortingsvedtak av samme år og ved kongelig resolusjon. I
følge stortingsvedtaket var kommisjonens mandat at den skulle
undersøke blant annet de militære myndigheters, Stortingets og
regjeringens forhold før og etter den tyske invasjonen 9. april
1940. Under kommisjonens undersøkelser ble særlig regjeringen
satt under lupen, et arbeid ledet av formann for kommisjonen
høyesterettsadvokat Gustav Heiberg.65
Undersøkelseskommisjonen av 1945 gikk rett i strupen på
regjeringen. Basert på informasjon tilgjengelig, burde de ha
satt i verk tiltak som svar på den økende krigsfaren lenge før
april 1940: «Kommisjonen mener at det iallfall i tiden
januar–mars 1940 var grunn til større mobilisering av Hæren og
til full oppsetning av kystfestningene».66
Kommisjonen var heller ikke nådig i sin omtale av regjeringens
håndtering av informasjonen om Rio: «[E]ndelig kom meldingen om
«Rio de Janeiro», som var kjent av alle, men som særlig
utenriksministeren burde sett i sammenheng med de opplysninger
som allerede forelå. Nå var det ikke lenger muligheter, det var
tale om sannsynligheten for et angrep på Norge, ja, endog
overveiende sannsynlighet».67
Kommisjonen la imidlertid til et lite forsvar av de politiske
myndighetene: «At den tyske aksjon var et selvstendig
foretagende, planlagt som et lynanfall, har vel ingen politiker
og heller ingen ledende offiser for alvor forestillet seg».68
De som i 1940 hadde vært regjeringsmedlemmer og de medlemmer i
Stortinget som kunne ha relevant informasjon, ble grundig
intervjuet av Undersøkelseskommisjonen av 1945. Flere av dem ble
derfor spurt om hvordan de tolket torpederingen av Rio de
Janeiro. Tidligere statsråd og justisminister Terje Wold nevnte
kun kort at «[m]eldingen om “Rio de Janeiro” som jeg hörte i
Stortinget gjorde et foruroligende inntrykk på meg uten at jeg
dog dermed forbandt noen mening om at dette betydde et angrep på
vårt land».69
Tidligere stortingspresident C. J. Hambro søkte nærmest å dempe
reaksjonene som hadde oppstått under stortingsmøtet: «Jeg tror
det var meget få som var klar over situasjonen den gang, dog sa
Sven Nielsen sist i debatten noe om at dette betyr at vi kommer
i krig. Til Moseids alvorlige uttalelser var det nok enkelte som
lo, men det var vel ikke nettop direkte av de ting han sa
angående krigssituasjonen. Jeg husker Sven Nielsen sa idet vi
gikk ut av salen at «jeg burde vel med en gang reise og støte
til mitt regiment».70
Tidligere statsråd og utenriksminister Halvdan Koht nevnte ikke
noe fra stortingsmøtet. Han tilla imidlertid (i motsetning til
hva en skulle tro) større betydning til torpederingen av Rio de
Janeiro. Koht mente den hadde betydning for
regjeringsmedlemmenes diskusjonsgrunnlag når det gjaldt
spørsmålet om mobilisering i regjeringsmøtet på kvelden 8. april
1940: «Det som vi hadde å holde oss til den gang var at et tysk
transportskip Rio de Janeiro var senket utenfor Agder og det som
folkene der ombord hadde forklart at de var på vei til Bergen.
Tidligere hadde vi hatt en melding om mulige tyske fremstöt mot
Syd-Norge, hvad der også bestyrket vår oppfatning at det gjaldt
först og fremst å styrke beredskapet i Syd-Norge».71
I samtale med tidligere statsråd og forsvarsminister Birger
Ljungberg var formann for kommisjonen Gustav Heiberg direkte og
nesten uhøflig i sin utspørring. Med tanke på informasjonen som
forelå om krigsfare i tillegg til Rio-telegrammet han hadde lest
opp i Stortinget, burde Ljungberg ha tolket det hele annerledes:
«Trøstet De stortingsmennene med at her er det ikke fare på
ferde? L.: Nei, det ville jeg ikke ha sagt til en stortingsmann.
Min personlige mening var at kommer vi i krig, så skal vi slåss
med England. Heiberg: Var de virkelig i tvil om at faren var
rett over oss da De fikk vite om Rio de Janeiro? L.: Jeg
betraktet det som et grovt nøytralitetsbrudd, men ikke som
begynnelsen til krigen».72
I sin forklaring til kommisjonen brakte tidligere statsminister
Johan Nygaardsvold bare så vidt opp temaet Rio de Janeiro: «I
stortingsmøtet leste jeg i Aftenpostens aftennummer om
torpederingen av «Rio de Janeiro» med närmere detaljer. Både
statsråd Ljungberg og jeg ba om at stortingsmötet måtte slutte,
for å kunne vareta regjeringens anliggender».73 Statsministeren
hadde ikke hørt om torpederingen før han selv leste om den i
avisen under møtet.74
I henhold til regjeringsmedlemmenes forklaringer, ser det ikke
ut til noen av dem så for seg at dette var starten på en krig.
Mest interessant er forklaringen til Koht. En må imidlertid
huske at hans forklaring kom flere år etter regjeringsmøtet i
1940, og derfor kan det være han husket feil eller vektla i for
stor grad informasjonen om Rio de Janeiro som
vurderingsgrunnlag. Kanskje hadde han også skjulte motiver for å
avgi en slik forklaring. Derfor er det ikke klart hvor mye en
kan legge i Koht sin forklaring. Den er likevel interessant
ettersom forklaringen viser at den mannen som hadde ansvar for å
verne Norges nøytralitet i hvert fall i ettertid, hadde Rio de
Janeiro og hendelsene på Sørlandet i tankene. En skal ikke se
bort fra at informasjonen hadde relevans for avgjørelser tatt
under regjeringsmøtet på kvelden 8. april 1940, selv om det ut
fra møtet må kunne sies at de ikke følte hastverk med å sette i
verk tiltak for å beskytte Norge mot ytre trusler.75
Konklusjon
Mannskapet på kystvaktstasjonen på Justøya var de første til å
varsle tidlig 8. april 1940 om konfrontasjonen mellom den polske
ubåten Orzel og det tyske troppetransportskipet Rio de Janeiro.
Torpederingen var noe helt utenom det vanlige i
sørlandsskjærgården. Det var imidlertid politifullmektig Nils
Onsrud i Lillesand som tolket de etterfølgende hendelsene
noenlunde riktig og han var den første personen til å nå frem
til militæret i Kristiansand med sitt varsel om en nært
forestående invasjon. Det er derfor mye mulig han var første
nordmann til å oppdage det tyske angrepet.
Det dårlige forholdet mellom marineavdelingen og hæravdelingen i
Kristiansand påvirket håndteringen av varslene fra Onsrud, og
bidro til å forlenge tiden det tok før informasjonen kom frem
til de politiske myndighetene. Sjøforsvarsavsnittet delte ikke
synet til Onsrud og avventet situasjonen. General Einar
Liljedahl i Hæren i Kristiansand ignorerte derimot ikke
informasjonen. Liljedahl ble bekymret og lurte på om det kanskje
kunne være et angrep på Norge. Basert på informasjonen Liljedahl
fikk av Onsrud om hendelsene i Lillesand, valgte han å ta
kontakt med sjef for Generalstabens utenriksavdeling, Wrede
Holm. Oberstløytnant Holm ser ut til å være den første til å nå
frem hos de politiske myndighetene i Oslo. Holm sendte meldingen
fra Liljedahl til forsvarsminister Ljungberg, som leste opp
meldingen under stortingsmøtet antagelig i 20-tiden.
Meldingen fra Liljedahl hadde påvirkning på stortingsmedlemmene
som var i møtet kl. 17.40 til kl. 20.25. Mange hadde allerede
lest om nyheten i avisen og alle hadde fått informasjon om
torpederingen tidligere i stortingsmøtet. Informasjonen fra
Onsrud og nyheten om torpederingen av Rio de Janeiro ble ikke
ignorert i Stortinget. En minoritet i Stortinget, bestående av
stortingsrepresentanter Gabriel Moseid, Jakob Nilsson Vik og
Sven Nielsen, reagerte på meldingen opplest av forsvarsminister
Ljungberg. Denne minoriteten, i tillegg til Birger Gotaas og
mest sannsynlig flere med, ble alvorlig bekymret av meldingen og
tolket den tilgjengelige informasjonen som at storkrigen som
hadde herjet i Europa nå nesten umiddelbart kunne ramme Norge.76
Akkurat hvordan krigen kunne ramme var noe uklart, men de ønsket
at regjeringen skulle imøtekomme eventuelle ytre trusler mot
Norge. Tragisk nok hadde de ingen innflytelse på regjeringen
Regjeringen skulle egentlig støtte seg til Stortinget, men hadde
i stedet distansert seg. Alt ansvar for Norges sikkerhet lå på
et par regjeringsmedlemmer med nesten all makt, først og fremst
utenriksminister Koht. I dagene frem til 8. april holdt han også
tilbake informasjon fra Stortinget. Det var uansett begrenset
hva regjeringen kunne fått til. Den tyske invasjonen var rett
rundt hjørnet.
Om en studerer betydningen av informasjonen om torpederingen av
Rio og hendelsene i Lillesand ut fra beslutningene regjeringen
tok under regjeringsmøtet på kvelden, er det klart at
regjeringen ignorerte informasjonen. Det betyr ikke at
informasjonen ikke hadde en eller annen form for påvirkning på
regjeringen. Imidlertid hadde det vært en utmattende dag for
regjeringsmedlemmene, som nok bidro til at informasjonen til
slutt hadde liten påvirkning på regjeringsmedlemmene. Koht ser
også ut til å ha vært så fastlåst i sitt eget tankesett og fokus
på den britiske mineleggingen at det denne dagen nesten skulle
uendelig mye informasjon til for å endre hans syn. Regjeringen
virker å ha hatt den oppfatning at det forelå intet behov for
drastiske tiltak for å styrke det norske forsvaret. Dette kom
delvis av at Koht ikke orienterte sine regjeringskolleger om
flere mottatte meldinger om tyske planer og bevegelser i starten
av april 1940
I likhet med stortingsrepresentantene tolket ikke regjeringen
torpederingen av Rio og hendelsene i Lillesand som starten på et
godt planlagt, selvstendig tysk overraskelsesangrep.
Regjeringsmedlemmene tolket det i en helt annen retning: dette
var ikke begynnelsen på en krig. Det er imidlertid mulig at Rio
kan ha vært tilstede som del av regjeringsmedlemmenes
vurderingsgrunnlag senere under regjeringsmøtet på kvelden, slik
Koht forklarte til Undersøkelseskommisjonen av 1945
Summa summarum er det en sannhet med modifikasjoner at
torpederingen av Rio de Janeiro ble ignorert av militæret i
Kristiansand og de politiske myndighetene.
|
|
|
1 Christensen, Jan og Arnfinn Moland,
Myter om Krigen i Norge 1940-1945, Dilling 2011: 137; Magne
Skodvin, Krig og okkupasjon 1939-1945, Oslo 1990: 35-41, 43-48;
Åsmund Svendsen, Halvdan Koht. Veien mot framtiden. En biografi,
Oslo 2013: 284; Tamelander, Michael og Niklas Zetterling, Niende
april: Nazi-Tysklands invasjon av Norge, Oslo 2001: 63.
Kodenavnet Weserübung (Weser: en tysk elv og übung: øvelse) ble
brukt av tyskerne i deres omtale av angrepet. 2 Christensen og
Moland 2011: 136-137; David Brown (red.), Naval Operations of
the Campaign in Norway, April-June 1940, Abingdon 2005: 8, 12;
Olav Riste, «Weserübung: Det perfekte strategiske overfall?», i
Forsvarsstudier, nr. 4, 1990: 4, 17; Skodvin 1990: 35-41, 43-48;
Svendsen 2013: 290-291.
3 Erik Bakkevig, Skipsforlis utenfor
kysten av Aust-Agder og Telemark – Fra Langesund til Ulvøy,
Haugesund 2013: 279, 281; Skodvin 1990: 48; Kristen Taraldsen,
Da krigen kom til Lillesand. Den dramatiske torpederingen av
«Rio de Janeiro» 8. april 1940, Kristiansand 1984: 9-14, 24-31,
40. Jeg velger å anvende samme definisjoner av varsel som
historiker Olav Riste: «Strategisk varsel omfattar langsiktige
indikasjonar om ein fiendes planar og førebuingar, medan taktisk
varsel går på indikasjonar om at eit angrep er umiddelbart
føreståande». 4 Riste 1990; Undersøkelseskommisjonen av 1945,
Undersøkelseskommisjonen av 1945. Bind 1, Oslo 1946. Det er
tolkningsspørsmålet som vil ha hovedfokus. Artikkelen vil også
komme inn på de politiske aktørenes referanseramme for å sette i
sammenheng og forstå informasjonen de mottok 8. april. Her vil
fokus være på utenriksminister Halvdan Koht. Det er brukt en del
sitater i artikkelen for bedre å få frem reaksjoner og
tolkninger til de forskjellige aktørene. Olav Riste har i sin
artikkel «Weserübung: Det perfekte strategiske overfall?» en
lignende men bredere tilnærming lik denne artikkelen.
Undersøkelseskommisjonen av 1945 ble det året nedsatt av
Stortinget, med oppdrag om å undersøke regjeringen, Stortinget,
Administrasjonsrådet, Høyesterett og de militære og sivile
myndigheters handlinger og forhold før og etter 9. april 1940.
Det ble utgitt 3 bind, men første bind er mest relevant for
denne artikkelen. Definisjonen av begrepet «de politiske
myndighetene» er i denne artikkelen statsmaktene Stortinget og
regjeringen.
5 Jeg velger i denne artikkelen å ikke gå inn på diskusjonen om
skipet faktisk ble torpedert utenfor Høvåg. 6 Bakkevig 2013:
280-281; Kjell-Olav Masdalen, Agders historie 1920-1945.
Mellomkrigstid og Okkupasjon, Kristiansand 1991: 222; Skodvin
1990: 44; Erik Anker Steen, Norges Sjøkrig 1940-1945. Bind II:
Det tyske angrep i Oslofjorden og på Norges sørkyst, Oslo 1954:
184-185; Levende historie, nr. 3 2011,
http://www.levendehistorie.no/levende/artikler__1/tyskernes_angrep_paa_norge_startet_8_april;
Taraldsen 1984: 29-31, 38-41, 50-51. De to observatørene på
Justøy kystvaktstasjon var Tønnes Karlsen og Karl Govertsen.
Formannen på stasjonen var Søren Hortemo. Senere ble det
bekreftet for sjefen for Sjøforsvarsavsnittet i Kristiansand,
etter ordre om peilinger fra Justøy og Høvåg kystvaktstasjon, at
torpederingen hadde funnet sted utenfor 3-mils-grensen, altså
utenfor norsk territorialfarvann. Etter meldingene om den første
torpederingen beordret avsnittssjefen mannskapet på jageren
«Odin» om å kjøre til fartøyet for å bistå og søke etter
overlevende. Meldingene fra flyet og fra Justøy kystvaktstasjon
ble videresendt av avsnittssjefen til 1. Sjøforsvarsdistrikt,
som sørget for å føre meldingene videre til Admiralstaben. Kl.
11.55 mottok Admiralstaben den første meldingen om hendelsene
utenfor Justøya
7 Bakkevig 2013: 279-281; Dahl, Hans Fredrik, Guri Hjeltnes,
Berit Nøkleby, Nils Johan Ringdal og Øystein Sørensen (red.),
Norsk krigsleksikon 1940-1945, Oslo 1995: 357; Den
krigshistoriske avdeling, Krigen i Norge 1940, Operasjonene i
Kristiansand - Setesdalsavsnittet, Oslo 1953: 36-37; Høvågs
Museums- og Historielag, Høvåg under okkupasjonen 1940-1945,
Høvåg 1990: 22-23; Masdalen 1991: 222; William Berge, Fra
nøytralitet til krig: Kristiansand og befestninger 1939-1940,
Tvedestrand 1995: 33; Riksarkivet (heretter RA), PA-1308 Rolf
Ingebrigtsen (Alfa bibliotek), 1906-1992, I Kopier av dokumenter
i tyske arkiver, 1929-1990, Lb Bundesarchiv-Militärarchiv
Freiburg, 1936-1990, L0003 Bestand RH, 1940, 8. april 1940 kl.
22.00, kveldsmelding fra Oberkommando der Wehrmacht (OKW), på
norsk Vernemaktens overkommando: «Von Seetransportstaffeln die
Dampfer [...] “Rio de Janeiro“ durch Torpedierung
ausgefallen[...:] 313 [Soldaten], 73 Pferde, 71 Fahrzeuge, 292 t
Zuladung. Nach Mitteilung Gesandschaft Oslo von 100 Mann
Besetzung 16 tot, 19 Schwer verletzt. Von Besatzung 35 Mann nach
Kristiansand, 40 Mann in Lille-Sand, dabei 6 tote». 8 RA, S-1566
Undersøkelseskommisjonen av 1945, Db Saksarkiv, L0026
Riksrevisjonen – Scheel, 0003 «Rio de Janeiro» – tysk skip, 14.
august 1945, Onsrud til Rognlien. Om sitt dokument hvor han
beskriver hendelsene i Lillesand skriver Onsrud: «Dette skrev
jeg 17. mai 1940. Det hele er rustent omkring bindersene, men
det skyldes at det har vært nedgravet i jorden». 9 Den
krigshistoriske avdeling 1953: 37; Johan Christian Frøstrup,
Krigsår: Arendal under okkupasjonen 1940- 1945, Arendal 1998:
24-26; Høvågs Museums- og Historielag 1990: 22-23; Taraldsen
1984: 17, 92, 103, 107- 108; RA, S-1566 Undersøkelseskommisjonen
av 1945, Db Saksarkiv, L0026 Riksrevisjonen – Scheel, 0003 «Rio
de Janeiro» – tysk skip, 14. august 1945, Onsrud til Rognlien.
10 Steen 1954: 174; RA, S-1566 Undersøkelseskommisjonen av 1945,
Db Saksarkiv, L0026 Riksrevisjonen – Scheel, 0003 «Rio de
Janeiro» – tysk skip, 14. august 1945, Onsrud til Rognlien.
Kristiansand Sjøforsvarsavsnitt omfattet kyststrekningen i
Sør-Norge fra Homborsund til Jærens rev. Kommandør S. E. Wigers
sto under avsnittets kommando. I Marvika i Kristiansand hadde
han sitt standkvarter, hvor han hadde sin stab og
sambandssentral. Stabssjef var kaptein M. Tønnessen og
sambandsoffiser var kaptein Alex Mac Bean Vercoe.
11 Masdalen 1991: 223; Taraldsen 1984: 110-112, 114;
Undersøkelseskommisjonen av 1945, Innstilling fra
Undersøkelseskommisjonen av 1945. Bilag. Bind 1. Tysklands
planer om overfall på Norge. Kort oversikt over kampene i Norge
våren 1940. Utrikspolitikken til april 1940. «Altmark»-saken,
Oslo 1946: 84-85; RA, S-1566 Undersøkelseskommisjonen av 1945,
Db Saksarkiv, L0026 Riksrevisjonen – Scheel, 0003 «Rio de
Janeiro» – tysk skip, 14. august 1945, Onsrud til Rognlien. I
Norge fantes det Distriktskommandoer (DK). Landmilitært sett var
landet delt i 6 DK, og dette svarte til de 6 divisjoner Hæren
bestod av. Sjefene for hver divisjon var også sjef for hver DK.
Liljedahl var sjef for 3. distriktskommando, som befant seg på
Sørlandet. 12 RA, S-1566 Undersøkelseskommisjonen av 1945, Db
Saksarkiv, L0026 Riksrevisjonen – Scheel, 0003 “Rio de Janeiro”
– tysk skip, 14. august 1945, Onsrud til Rognlien; RA, S-1566
Undersøkelseskommisjonen av 1945, Db Saksarkiv, L0026
Riksrevisjonen – Scheel, 0003 «Rio de Janeiro» – tysk skip, 12.
september 1945, Rognlien til Heiberg. 13 Taraldsen 1984:
114-115; RA, S-1566 Undersøkelseskommisjonen av 1945, Db
Saksarkiv, L0026 Riksrevisjonen – Scheel, 0003 «Rio de Janeiro»
– tysk skip, 14. august 1945, Onsrud til Rognlien. 14 Taraldsen
1984: 115-116; RA, S-1566 Undersøkelseskommisjonen av 1945, Db
Saksarkiv, L0026 Riksrevisjonen – Scheel, 0003 «Rio de Janeiro»
– tysk skip, 14. august 1945, Onsrud til Rognlien.
15 RA, RAFA-1235, D Saksarkiv, L0021 Forsvarsdepartementet,
Undersøkelseskommisjonen 25.1.1946 for å undersøke de militære
myndigheters forhold før og under krigen, 23. juli 1940,
Liljedahl til Undersøkelseskommisjonen av 1945. 16 RA,
RAFA-1235, D Saksarkiv, L0021 Forsvarsdepartementet,
Undersøkelseskommisjonen 25.1.1946 for å undersøke de militære
myndigheters forhold før og under krigen, 23. juli 1940,
Liljedahl til Undersøkelseskommisjonen av 1945. Liljedahl
snakket med sjefen for Sjøforsvarsavsnittet i Marvika om Rio de
Janeiro kunne være del av en større tysk aksjon, «men han kunde
ikke antyde noen rimelig forklaring». 17
Undersøkelseskommisjonen av 1945, Instilling fra
Undersøkelseskommisjonen av 1945. Bilag. Bind II, Norsk
forsvarspolitikk før 9. april 1940 – Den sivile
beredskapspolitikk til april 1940 – Aprildagene 1940 – Norsk
politikk 9. april-7. juni 1940, Oslo 1947: 155, 177. 18 Steen
1954: 183-184; Stortinget, Møter for lukkede dører, Stortinget
1939-1945: dokumenter og referater, 9. overordentlige storting
1939-40, 89. ordentlige storting 1940, fortsatte 89. ordentlige
storting 1945, Oslo 1995: 325-341; Undersøkelseskommisjonen av
1945, Innstilling fra Undersøkelseskommisjonen av 1945.
Utenriks- og forsvarspolitikk under regjeringen Nygaardsvold til
7. juni 1940, Administrasjonsrådet, Riksrådsforhandlingene,
Høyesterett, Fylkesmennene og nyordningen av kommunene 1940,
Oslo 1946: 92.
19 Frøstrup 1998: 27, 33; Taraldsen 1984: 42. En stund etter
senkingen av Rio de Janeiro, ble kystvaktstasjonen på Justøya
nedringt av journalister fra Oslo med stor interesse for denne
nyheten som var langt mer sensasjonell enn den britiske
mineleggingen på morgenen. Redaksjonen i Agderposten i Arendal
bestemte seg for å ta skjeen i egen hånd. Det virket helt
utenkelig, men kunne det likevel være slik at det som hadde
skjedd i Lillesand vitnet om at Norge skulle bli berørt av
storkrigen i Europa? Og at av alle norske byer skulle Lillesand
bli den første? Redaksjonen ga ut et ekstranummer av Agderposten
om «Rio»-saken og om de tyske flåtebevegelser utenfor
norskekysten, ettersom de mente de sivile og militære
myndigheter ga slett informasjon til det norske folk om det som
utfoldet seg i Lillesand. Informasjon fra Norsk Telegrambyrå
(NTB) og Norsk rikskringkasting (NRK) var ikke særlig bedre.
Redaksjonssekretær Einar Gauslaa hadde i tillegg til å være med
å skrive ekstranummeret derfor også «sendt en melding til NTB,
såvidt jeg husker så tidlig som 14.30-tiden, og jeg var meget
forbauset over at denne meldingen ikke ble gjengitt i
nyhetssendingene om kvelden. Jeg hadde jo sterkt understreket
dette med uniformene på de unge tyskerne som ble reddet og brakt
inn til Lillesand. Det var jo nyhetsstoff av virkelige
dimensjoner, men meldingen ble altså holdt tilbake – man prøvde
lengst mulig å balansere, vise nøytralitet». 20 Riste 1990:
8-10, 18, 22; Rahn, Werner i samarbeid med Milan Vego,
«Unternehmen Weserübung April 1940: The German and Allied
Strategy and Operational Approaches in Northern Europe 1939-40”,
i Clemmesen, Michael H. og Marcus S. Faulkner (red.), Northern
European Overture to War, 1939-1941: From Memel to Barbarossa,
Leiden 2013: 340-341. Olav Riste definerer etteretningsapparat i
denne sammenhengen som «eit organisert apparat for systematisk
innsamling av informasjon om militære disposisjonar i vår
nærområde». 21 Reidar Omang, «Stortinget og de utenrikske saker
etter unionsoppløsningen», i Kaartvedt, Alf, Rolf Danielsen, Tim
Greve (og en rekke spesialforfattere), Det Norske Storting
gjennom 150 år. Bind IV. Spesialartikler, Oslo 1964: 149.
22 Svendsen 2013: 268. 23 Riste 1990: 5-6; Svendsen 2013:
269-270, 294. 24 Chr. A. R. Christensen, Norge under
okkupasjonen 1940-1945, Oslo 2008: 15-16, 18, 20; Riste 1990: 6;
Svendsen 2013: 269-271, 282-284, 287, 290, 294. Siden utbruddet
av Vinterkrigen november 1939 hadde opposisjonen mot Koht blitt
styrket på grunn av irritasjon over hans linje i
nøytralitetspolitikken. Vinterkrigen endte med
våpenstillstandsavtale mellom partene i midten av mars 1940. I
1939-1940 var statsminister Johan Nygaardsvold den eneste i
regjeringen som ga ubetinget støtte til Koht.
25 Ibid. Marcus S. Faulkner, «British Operational Responses to
German Control of Denmark and Norway, April 1940-June 1941”, i
Clemmesen og Faulkner 2013: 361; Rahn 2013: 334-335, 337; Riste
1990: 5. 26 Christensen 2008: 23; Svendsen 2013: 290-291. 27
Christensen 2008: 23; Halvdan Koht, Norsk utanrikspolitikk fram
til 9. april 1940: synspunkt frå hendingstida, Oslo 1947: 69;
Riste 1990: 17; Skodvin 1990: 43; Svendsen 2013: 290-291. 28
Svendsen 2013: 291-292. 29 Koht 1947: 74; Stortinget,
Dokumenter. Det fortsatte niogåttiende ordentlige Storting og
dets avdelinger. 1945. Dokument nr. 5., Oslo 1945: 1, 8;
Svendsen 2013: 291-292. 30 Stortinget 1945: 8-9.
31 Stortinget 1945: 9. 32 Stortinget 1945: 9. 33 Stortinget
1945: 12. 34 Koht 1947: 75; Stortinget 1945: 2, 13. Koht mente
at møtet i utenrikskomiteen varte en time lenger, til kl. 12.30.
35 Masdalen 1991: 223; Svendsen 2013: 292-293;
Undersøkelseskommisjonen av 1945, Innstilling fra
Undersøkelseskommisjonen av 1945. Utenriks- og forsvarspolitikk
under regjeringen Nygaardsvold til 7. juni 1940,
Administrasjonsrådet, Riksrådsforhandlingene, Høyesterett,
Fylkesmennene og nyordningen av kommunene 1940, Oslo 1946: 105;
RA, S-1566 Undersøkelseskommisjonen av 1945, Db saksarkiv, L0003
Aprildagene – Arbeideidernes faglige Landsorganisasjon, 0007
Aprildagene 1940 VII, «Bilag nr. 7 til Innstilling
45 Stortinget 1995: 326. 46 Stortinget 1995: 326-332; Svendsen
2013: 292-293. 47 Stortinget 1995: 331. 48 Stortinget 1995:
332-337. 49 Stortinget 1995: 337; Undersøkelseskommisjonen av
1945, Innstilling fra Undersøkelseskommisjonen av 1945.
Utenriks- og forsvarspolitikk under regjeringen Nygaardsvold til
7. juni 1940, Administrasjonsrådet, Riksrådsforhandlingene,
Høyesterett, Fylkesmennene og nyordningen av kommunene 1940,
Oslo 1946: 92.
50 Masdalen 1991: 224; Stortinget 1995: 337. 51 Stortinget 1995:
337-338; Svendsen 2013: 293. 52 Norsk biografisk leksikon:
https://nbl.snl.no/Gabriel_Moseid; Stortinget 1995: 337. 53
Stortinget 1995: 337. 54 Stortinget 1995: 337. 55 Stortinget
1995: 338.
56 Karl Bjørnstad, Stortinget og statsrådet: 1915-1945. Bind II.
De enkelte Storting, Oslo 1949: 266; Stortinget 1995: 329, 338.
57 Stortinget 1995: 339. 58 Stortinget 1995: 339-341; Svendsen
2013: 293. 59 Birger Gotaas, Forspillet til 9. april 1940: en
dokumentasjon, Oslo 1945: 13-14; Stortinget 1995: 24-25, 340-
341. Et par personer, inkludert forfatteren, kunne bekrefte at
Sven Nielsen faktisk holdt foredraget under stortingsmøtet. Se
også referanse til Stortinget, nevnt ovenfor, for ytterligere
dokumentasjon. 60 Gotaas 1945: 13-14. 61 Stortinget 1995: 341
62 Christensen 2008: 24-25; Masdalen 1991: 224; Svendsen 2013:
295; Undersøkelseskommisjonen av 1945, Innstilling fra
Undersøkelseskommisjonen av 1945. Utenriks- og forsvarspolitikk
under regjeringen Nygaardsvold til 7. juni 1940,
Administrasjonsrådet, Riksrådsforhandlingene, Høyesterett,
Fylkesmennene og nyordningen av kommunene 1940, Oslo 1946:
76-81. 63 Skodvin 1990: 43; Svendsen 2013: 295. 64 Brown 2005:
13; Christensen 2008: 25-26; Frank Binder og Hans Hermann
Schlünz, Krysseren «Blücher», Oslo 1991: 106; Rahn 2013: 352,
356-357; Skodvin 1990: 48-49; Steen 1954: 177-178. Blücher ble
skutt i brann og gikk ned. Om lag 1000 tyske soldater druknet.
Dette førte til en forsinkelse i landgangen i Oslo. Siden den
ikke gikk som planlagt, ga det kongen, regjeringen og Stortinget
tid til å flykte fra Oslo. Jeg velger her ikke å gå inn på det
spørsmål om hvordan Norge ville klart seg om de hadde forberedt
seg bedre mot den fullskala invasjonen fra Tyskland.
65 Undersøkelseskommisjonen av 1945, Innstilling fra
Undersøkelseskommisjonen av 1945. Utenriks- og forsvarspolitikk
under regjeringen Nygaardsvold til 7. juni 1940,
Administrasjonsrådet, Riksrådsforhandlingene, Høyesterett,
Fylkesmennene og nyordningen av kommunene 1940, 1946. 66
Undersøkelseskommisjonen av 1945, Innstilling fra
Undersøkelseskommisjonen av 1945. Utenriks- og forsvarspolitikk
under regjeringen Nygaardsvold til 7. juni 1940,
Administrasjonsrådet, Riksrådsforhandlingene, Høyesterett,
Fylkesmennene og nyordningen av kommunene 1940, Oslo 1946: 77.
Om en søker å få en helhetsforståelse av hvordan Norge kunne bli
overraskelsesinvadert av Tyskland, må en studere perioden fra
desember 1939 til april 1940. 67 Undersøkelseskommisjonen av
1945, Innstilling fra Undersøkelseskommisjonen av 1945.
Utenriks- og forsvarspolitikk under regjeringen Nygaardsvold til
7. juni 1940, Administrasjonsrådet, Riksrådsforhandlingene,
Høyesterett, Fylkesmennene og nyordningen av kommunene 1940,
Oslo 1946: 105, 109. 68 Ibid.
69 RA, S-1566 Undersøkelseskommisjonen av 1945, Db saksarkiv,
L0003 Aprildagene – Arbeideidernes faglige Landsorganisasjon,
0005 Aprildagene 1940 V, ukjent dato, Referat fra forklaring
avgitt 29. og 31. mai av Wold til Heiberg, Holmboe, Thune,
Steen, Bergsgaard og Eckhoff: 2-3. 70 RA, S-1566
Undersøkelseskommisjonen av 1945, Db saksarkiv, L0003
Aprildagene – Arbeideidernes faglige Landsorganisasjon, 0004
Aprildagene 1940 IV, ukjent dato, Forklaring avgitt 13. juni
1946 av Hambro til Heiberg, Steen, Bergsgård, Thune, Eckhoff,
Sivertsen og Holmboe: 5. 71 RA, PA-0258 Koht, Halvdan, 1933 –
1964, Fa Professor, dr. Halvdan Kohts politiske arkiv,
1873-1968, L0011 -, 1939 – 1963, 0010 Granskingsnemda av 1945:
Spørsmål, svar utgreiingar o.a. Om riksrett: Brev frå Koht,
ukjent dato, Referat fra forklaring avgitt 5. november 1945 av
Koht til Eckhoff, Holmboe og Sivertsen: 1. 72 RA, PA-1469
Ljungberg, Birger, 1928 – 1966, D korrespondanse, saksarkiv,
Dagboksnotater M.M.,, L0002 Korrespondanse, saksarkiv, 1940 –
1966, 0001 Undersøkelseskommisjonen av 1945, Ljungbergs
redegjørelse, 1945 – 1949, 4. oktober 1945, Referat fra
forklaring avgitt av Ljungberg til kommisjonen: 28.
73 Johan Nygaardsvold, Dagbøker 1918-48: og utvalgte brev og
papirer 1916-52, Oslo 1998: 158-159; RA, S- 1566
Undersøkelseskommisjonen av 1945, Db saksarkiv, L0003
Aprildagene – Arbeideidernes faglige Landsorganisasjon, 0005
Aprildagene 1940 V, 12. november 1945, Referat fra forklaring
avgitt av Nygaardsvold til Eckhoff og Holmboe: 1. 74 Ibid. 75
Bakkevig 2013: 279-280; RA, RAFA-2017 Forsvaret, Forsvarets
krigshistoriske avdeling, 1933 – 1980, Yg tyske styrker
1940-1945. Kapitulasjon i 1945., 1940 – 1945, L0215
II-C-11-2150-2152 – Weserübung. Angrepet på Norge., 1940 – 1945,
0001 2150, Weserübung/Angrepet på Norge. Planene samt karter, 5.
februar 1946, Referat fra Hovdenak, Wrede Holm og oberstløytnant
Roscher Nielsen sitt avhør av Kranke: 1, 4-5. Til slutt er det
også verdt å merke at Det norske forsvaret gjorde sine
undersøkelser. En undersøkelse er av spesiell interesse.
Kommandør Gunnar Hovdenak og oberstløytnantene Wrede Holm og
Roscher Nielsen forhørte 28. august 1945 Theodor Krancke, som
hadde vært admiral i den tyske krigsmarine og vært med å
planlegge invasjonen av Norge. De ønsket å undersøke om
admiralen hadde opplysninger angående invasjonen som kunne være
av interesse. Da kom de inn på torpederingen av Rio de Janeiro.
Hvorfor hadde det vært så mange om bord på skipet? Krancke
forklarte: «“Rio de Janeiro” og andre transportskip som skulle
komme i förste omgang, skulle opprindelig bare före materiell
samt noen ganske få mann til å følge materiellet. Båtene var dog
også innredet til å ta folk, idet det var meningen at de straks
skulle vende tilbake til Tyskland når de hadde losset
materiellet, for deretter å gå i troppetransport. Imidlertid
hadde hæren i siste liten stuet ombord et betydelig større
antall soldater enn forutsatt, hvilket resulterte i tilsvarende
høye tap for de senkede skip»
76 Undersøkelseskommisjonen av 1945, Innstilling fra
Undersøkelseskommisjonen av 1945. Bilag. Bind II, Norsk
forsvarspolitikk før 9. april 1940 – Den sivile
beredskapspolitikk til april 1940 – Aprildagene 1940 – Norsk
politikk 9. april-7. juni 1940, Oslo 1947: 181.
Undersøkelseskommisjonen av 1945 var inne på lignende tanker:
«En kan si at Stortinget gikk fra hverandre bekymret [etter
stortingsmøtet], men uten at noen – muligens bortsett fra
enkelte medlemmer – trodde på en øyeblikkelig tysk aksjon».
|
|
Arendal og omegn krigshistoriske forening
Org. nr. 814 948 552 |
. |