|
|
|
|
Flystyrt
under den kalde krigen – fortsatt et mysterium |
|
|
|
|
|
Et
jagerfly av typen F84G Thunderjet skal ha styrtet i sjøen
utenfor Risør 28. februar 1955. En stor leteaksjon ble satt i
gang, men verken piloten eller flyet ble funnet.
En artikkel av Ole Jørn
Alfsen |
|
|
|
|
|
|
Under den kalde krigen ble de
norske jagerflypilotene sendt ut på ekstreme øvelser.
Dette førte til flere flyulykker i Norge. I alt 161
piloter mistet livet mellom 1950 og 1972. Det finnes
lister over de som omkom, men Luftforsvaret vil ikke
frigi disse listene. Fortsatt er det slik at
opplysninger fra denne tiden skal hemmeligholdes.
Likevel har det vært mulig å innhente noe informasjon om
flydramaet over Risør i 1955.
|
Fra 336 skvadronen: En F84G
Thunderjet med skvadron-registrering PX fotografert på
Gardermoen flystasjon en gang på 50-tallet. Det var et
tilsvarende fly som forsvant i sjøen utenfor Risør
28.februar 1955. Flyet hadde en lengde på 11,6 meter, et
vingespenn på 10,9 meter og en topphastighet på 960
km/t. Foto: Via Tom Arheim |
|
|
|
|
|
Det var den 22 år gamle Wilhelm Fredrik Müller fra Eidsvågneset
i Bergen som mistet livet utenfor Risør for 62 år siden. Müller
var ugift og tjenestegjorde for 336 skvadronen på Gardermoen
flystasjon. Den 28. februar 1955 skulle to jagerfly fra denne
skvadronen drive med avskjæringsøvelser under kontroll av
Luftstasjonen på Måkerøy i Vestfold. Etter at de var kommet
under ledelse av radarstasjonen, skulle flyene splitte opp for å
drive avskjæringsøvelser mot hverandre.
Men noe må ha gått fryktelig galt. Müller, som var leder for
formasjonen, forsvant plutselig på radaren ved Måkerøy. Det ble
antatt at flyet hadde styrtet i sjøen ca. 5-7 nautiske mil øst
for Risør. Avskrivingsdato ble satt til den 11. mars 1955.
Flyet, en Republic F-84G-31 Thunderjet, hadde serienummer
52-3026 med skvadronregistrering PX-X. Flyhistorikken viser at
flyet ankom Norge 2. mai 1953, og at det bare fikk 360 timer og
40 minutter i luften.
Ulykken fikk stor oppmerksomhet i flere aviser dagen etter.
Her er et utdrag fra Agderposten 1. mars 1955:
«Kl. 9.29 i går morges startet to jetfly fra Gardermoen på
øvelsestokt og satte kursen sydvestover. Alt forløp normalt helt
til kl 10.20. Da var flygerne ca. 15 km øst for Risør med
vestlig kurs. Den ene av de to flygerne klarte ikke å få
radiokontakt med sin kamerat etter kl 10.30. Han la om kursen og
forsøkte å se ned på bakken og han mente da å kunne lokalisere
et hull i isen ved Gjersbåen mellom Risør og Kragerø, og at det
røyk av hullet.» |
Fenrik Wilhelm Fredrik Muller.
Piloten ble bare 22 år gammel |
|
|
|
|
Ingen annen flytype har
tjenestegjort i så stort antall i Norge som Republic
F-84 Thunderjet. Samtlige 206 fly ble levert som en del
av det amerikanske våpenhjelp-programmet, fordelt over
en 5-års periode. På den negative siden har Thunderjet
også rekord i antall havarier og tap av flygere. Foto:
Via Tom Arheim |
En stor redningsaksjon ble raskt satt i gang da taubåten
«Høvdingen» og bilferja «Øisang» fraktet
redningsmannskaper ut på sjøen. Det ble også sendt
dykkere til Risør, men da hullet i isen forsvant sammen
med drivisen, var det lite de kunne gjøre. I tillegg ble
det satt inn flystyrker. Et Catalina-fly observerte en
oljeflekk ved Grønnholmen. I lav høyde kretset det over
området og droppet et bluss for å markere det aktuelle
stedet. Fiskeskøyta AA-1-R gikk ut med en militær komité
sammen med politibetjent Wiik for å undersøke nærmere.
Men på grunn av stor sjø var det ikke mulig å se noe fra
skøyta. Oljen var blitt ført bort av drivisen som kom
med den kraftige pålandsvinden.
Etterlysning
En etterlysning ble kringkastet på NRK radio. Det førte
til en rekke tips fra folk i distriktet som mente å ha
sett flyet styrte. Det ble blant annet satt i gang en
stor leteaksjon i Vegårshei, og store flystyrker lette
over fastlandet helt innover til Åmli. Det kom også en
melding fra en fisker fra Sandøya, som hadde sett et fly
stupe mot sjøen og bli borte bak en holme. Agderposten
skrev blant annet om en liten gutt som hoppet på ski i
en bakke ved vannverket i Risør. Han fortalte at han
hadde stått på stillaset og sett et fly som gikk ned i
sjøen, men han kunne ikke si nøyaktig hvor det traff
havflaten. Hvem var denne gutten, tro? Det var også noen
som mente at flyet kunne ha styrtet utenfor Tromøya ved
Arendal. Selv om det er mange mils avstand fra Risør til
Arendal, er den ikke større etter jet-målestokk enn 3
minutters flytid. I følge Agderposten var det stor
flyaktivitet langs Sørlandskysten på den tiden flyet
forsvant. Det kan forklare alle de forskjellige
observasjonene fra folk. Basert på alle observasjonene
mente politiet det var mest sannsynlig at flyet hadde
styrtet mellom Gjersbåen og fastlandet ved Gjernes. Det
må ha vært en stor sak for politiet i Risør. På
Statsarkivet i Kristiansand finnes i dag en 1 cm tykk
saksmappe etter Risør politistasjon.
Øyenvitne
Roald Lund (72) var bare 10 år og bodde på Risøya
utenfor Risør i 1955. Han mener at flyet styrtet i en
litt annen retning.
– Jeg kan bekrefte at jeg så et fly komme over Risøya og
styrte ned i sjøen. Det er vanskelig å si nøyaktig hvor
flyet styrtet, men for meg så det ut som det gikk ned
sydøst for Risøya. Etter så mange år er det forferdelig
vanskelig å si nøyaktig hvor det var. Det ble skrevet
mye rart i avisene etter ulykken, og jeg er ikke helt
enig med de som mente at styrtstedet måtte være mellom
Gjersbåen og fastlandet, sier den pensjonerte fiskeren i
dag – 62 år etter.
Nok en flystyrt
Den 3. april 1956, året etter ulykken i Risør, styrtet
samme type fly i sjøen utenfor Portør. Også den gangen
ble det søkt etter flygeren og flyvrakrester uten
resultat. Piloten het Tore Christian Tellefsen og var
fra Tvedestrand.
I 2004 ble flyulykkene i 1955 og 1956 på nytt
aktualisert etter at Tom Rolund fra Kragerø fikk en
flyvrak-del i garnet utenfor Jomfruland. Delen var en
såkalt canopy (kabinett over cockpit) og stammet fra et
av Thunderjet-flyene. I den forbindelse ble John Johnsen
fra USA intervjuet av Kragerø Blad. Han var tidligere
stasjonert på Gardermoen som flymekaniker.
-Det var i februar 1955 at ett av våre fly forsvant. Det
ble sagt at vi mistet radiokontakt med flyet i havet
utenfor Risør. Flygeren het Müller og var fra Bergen.
Hva som skjedde har i alle år vært et mysterium for meg.
Det gikk hardt inn på oss på 336 skvadronen å miste et
fly, uten med sikkerhet å vite hva som hadde hendt, sa
Johnsen i 2004.
Den tidligere flymekanikeren mente også at det var en
mulighet for at det var canopyen til Müllers fly som var
funnet.
- Det var nemlig slik at canopyen ble skutt av flyet før
flygeren kunne skyte seg ut i setet. I dagens jagerfly
går det hele automatisk, men i F84-flyet var det ganske
tungvint å skyte seg ut. Med en fart på over 500 km/t og
mellom 20.000 og 30.000 fots høyde, kan flyet ha truffet
sjøen langt fra der canopyen landet. Det er også en
mulighet for at flygeren klarte å skyte seg ut, men ikke
fikk åpnet fallskjermen. Da kan han ha blitt ført med
strømmen langt fra både flyskrog og canopy, kunne
Johnsen fortelle.
Mistet 30 fly
Som en følge av Norges medlemskap i NATO i 1949, skulle
det norske Luftforsvaret styrkes med store mengder fly
og annet materiell fra USA. Norge mottok til sammen 206
fly av typen Thunderjet, hvilket gjør dette til det mest
tallrike flyet i Norges historie. Men det var ikke en
særlig sikker flytype. Norge mistet minst 30 fly av
denne typen i løpet av 50-tallet.
Ved enkelte flyavdelinger skjedde dødsulykkene i altfor
stort omfang. Etter at havarirapporter og dokumenter er
blitt gjennomgått, har det kommet frem at en av årsakene
var at flyvingene var tøffe og at oppdragene var
viktigere enn sikkerheten. Dessuten var det mange unge
piloter som ikke hadde kompetente nok ledere. Pilotene
hadde også liten erfaring. Fenrik Müller (født 19.11.33)
var bare 22 år, og hadde kun få timer bak seg før
ulykken i Risørs skjærgård. Müller var ferdig med
pilot-utdannelsen i USA i mai 1954.
Ukjent historie
Det er nok ikke så mange som kjenner til historien om
flystyrten. Også for Håkon Sandvik i Risør
Undervannsklubb var dette ukjent.
- Ja, dette var helt ukjent for meg. En spennende
historie som jeg har stor interesse av, sier Sandvik,
som ikke ser bort fra at det kan bli aktuelt å dykke
etter flyvraket.
-Før et eventuelt søk trenger vi en mer nøyaktig
stedsangivelse av flere tidsvitner. Da kan vi begrense
søksområdet noe. Det går ikke å dykke på måfå. Vi må
bruke type sonar, ekkolodd eller lignende for å kunne
finne aktuelle unaturlige forhøyninger på bunnen som kan
være av interesse å dykke på, sier Sandvik.
Det store spørsmålet er om det er flere folk som har
minner om det som skjedde i 1955. Kanskje kan noen peke
ut mer nøyaktig hvor flyet styrtet? Først da kan man
legge opp til en ekspedisjon for å finne vraket.
Mulighetene for å finne noe er imidlertid små, siden
vraket ligger i saltvann, noe som tærer hardt på
vrakrestene.
I dette området styrtet flyet i 1955.
Kilder:
Jagerflyger under den kalde krigen – av Birger Martin
Strand. Dreyer bok AS, 2014
Nettsiden: www.flyfabrikken.no
Agderposten, Aftenposten og Fædrelandsvennen fra 1. mars
1955, og Kragerø Blad fra 18. og 25. september 2004.
Dokumenter med flyhistorikk, utarbeidet av Bjørn Hafsten
1994.
Fotografier: Via Tom Arheim
|
|
|
Arendal og omegn krigshistoriske forening
Org. nr. 814 948 552 |
. |