|
Han
ble bare kalt «Lalle», og var byens store krigshelt. Som
Spitfire-pilot deltok han i offensiven på kontinentet fra juni
1944 og helt frem til krigens slutt. Hele 197 operative tokt
hadde han bak seg da krigen sluttet 8. mai 1945. Etter krigen
skrev han om opplevelsene sine i flere bøker, men han likte ikke
å skryte av sine egne bragder. Han likte best å fremheve sine
gode kolleger og flygevenner.
Vi skriver om Jon Tvedte (1915-1970). Han var
sønn av Konstanse og lærer John Tvedte i Risør. Etter gymnas og
telegrafistskole i Arendal, ble han uteksaminert fra Hærens
flyveskole på Kjeller i 1936. To år senere kom han inn på
krigsskolen og hadde nettopp avlagt eksamen da krigen veltet inn
over landet 9. april 1940.
Dermed ble det litt av en overgang for den unge risørværingen.
Rett fra skolebenken bar det rett inn i krigsalvoret. Sammen med
noen andre flykadetter på Kjeller, kom han seg forbi de tyske
vaktene ved å gjemme seg under en presenning på en lastebil.
Tvedte kom seg oppover i Gudbrandsdalen og kjempet sammen med
andre norske soldater. Han opplevde tyskernes terrorbombing på
nært hold, og var selv til stede i tragedien på Lesjaskogvatnet.
Her opererte RAF med en flystyrke på 18 Gloster Gladiator biplan
jagerfly fra en landingsstripe på isen. Men på grunn av sterk
kulde, var det bare et par-tre jagere som kom på vingene da
tyske Heinkel-fly dukket opp. Dermed ble hele den engelske
jagerskvadronen slettet ut i løpet av noen minutter.
På denne tiden var Tvedte kontaktoffiser for RAFs flystyrke i
Norge. Den 27. april ble han beordret til Setnesmoen ved
Åndalsnes. Her sto det kun fire Gloster-jagere. Litt bortgjemt,
og uten bensin. Optimismen var ikke akkurat på topp da tyske fly
igjen dukket opp den 30. april. Nok en gang smeller det, og
denne gangen blir han alvorlig såret. Her forteller han om
angrepet i boken sin; ”Flyvningen – det moderne eventyr”.
”Det var i grålysningen. De fleste var på bena og sto i klynger
og pratet. Alle var usikre på dagen og fremtiden. Engelskmennene
var blitt borte i løpet av natten. Hele situasjonen oste ulykke.
Angrepsflyene måtte ha kommet i glidning over fjellene.. Jeg
hørte bare hylet fra bombene som falt. Et vannvittig smell i
trommehinnene i det samme hjernen varslet fare. Så ble alt
svart....Jeg våknet opp. Øynene skottet forsiktig nedover bena.
Hele. Jeg kunne bevege tærne. Armene? Hendene? Også
tilsynelatende hele. Jeg torde ikke tro det var sant. Hvor var
jeg? Alt omkring meg brant. Jeg var blitt slengt baklengs
mangfoldige meter og inn i en bygning. Nå sto husene rundt om i
lys lue. Jeg sjanglet ut gjennom en nedrast vegg.
Det var som å komme til et helvete. På bakken utenfor lå Mykland
rammet av bombesplinter. Et stykke bortenfor lå en fenrik og
krøllet seg sammen. Splinter i brystet. Noen karer kom løpende
til. Det venstre benet mitt var tungt som bly. Jeg rev løs
klærne og stirret. I det venstre underbuksebenet lå en svær
blodkake, og blodet sprutet fra et smalt sår i lårmuskelen. Et
belte til tourniquet! En splintret bordbite å vri med! Lege?
Førstehjelp? Ingen. Bare fortvilet ungdom i uniform midt i et
helvete av krigens grusomheter. Et par lastebiler fikk gjøre
tjeneste som ambulanse. Hvorhen? Hvor var sanitetet? I
Romsdalen? Kanskje den eneste mulighet. Men bilene med sårede
mennesker på lasteplanet ble stanset av et bombekrater midt i
veien mot dalen. Hva nå? Gjennom det brennende Åndalsnes og mot
Isfjorden! Eneste sjanse. Hvem det var som fant doktor Noers
førstehjepstasjon ved Isfjorden, har jeg aldri fått vite. Men
det var en liten himmel midt i dette mørke av fortvilelse og
død. Mykland hadde dessverre bukket under av blodtapet, men
mange andre klarte denne kalde og rolige legen å redde”.
Etter hvert ble Jon Tvedte og de andre sårede kjørt til Molde i
engelske ambulansebiler. Her var sykehuset bombet i filler. Han
ble derfor lagt på operasjonsbordet i et klasserom i nærheten.
Det viste seg at bombesplinten i låret satt for nær pulsåren, og
dermed torde ikke legene å operere. Mens han ble behandlet i
sykesengen kunne han redselsfullt høre nye bomber som hvinte
utenfor. Dagen etter ble han flyttet til et hjelpelasarett i
nærheten av Molde.
Da tyskerne nok en gang nærmet seg Molde, valgte han å stikke
fra sykehuset – selv om han fortsatt hadde store smerter i
låret. Via en fiskeskøyte kom han seg ombord i det britiske
krigsskipet ”Firedrake” og kom seg til Scapa Flow på Orknøyene.
Der ble han sammen med flere andre overført til hospitalskipet
”Amarah Poorah”, og deretter til et sykehus i Aberdeen. Det tok
ikke lang tid før han var på plass i Dumfries i Skottland – en
leir som besto av ca 500 menn og kvinner. Dette var personer som
hadde meldt seg frivillig til krigstjeneste i Norge under
kampene våren 1940.
Den 21. juli forlater Jon Tvedte de britiske øyer og blir med
båten ”Lyra” i konvoi over Atlanterhavet til Montreal i Canada.
En spennende og farlig overfart der tyske fly og ubåter kunne
dukke opp når som helst. Heldigvis gikk alt bra denne gangen.
Tvedte endte etter hvert opp i Toronto og var med å grunnlegge
den norske treningsleiren ”Little Norway”. Han var først
instruktør, og senere var han sjef for flyskolen og
Treningsvingen.
Vinteren 1942-43 fikk Jon et helt spesielt oppdrag for ”Ferry
Command” i Royal Air Force. Han skulle nemlig føre to bombefly
av typen Boston over Atlanterhavet og frem til England. Etter
første overflyging måtte han reise med båt tilbake til USA for
så å hente fly nr. 2. Dette var amerikanske fly som skulle
benyttes i en skvadron for Royal Air Force.
I mai 1943 kom han til Biggin Hill utenfor London. Her fløy han
den kjente flytypen Spitfire for 611 skvadronen. Jon Tvedte
følte stor begeistring da han første gang satte seg bak spakene.
I forordet til boken ”Opp med Spitfire” skriver han følgende:
”På mange tokter over fiendeland sviktet det meg aldri, det var
alltid det perfekte våpen, som det også var da det hjalp en
håndfull unge vågehalser til seieren i slaget om Storbritannia i
1940. Seieren som reddet verden”. 611 skvadronen fløy sammen med
den kjente, franske ”Alsace”-skvadronen. Disse kampene er
levende skildret i boken ”Luftens Ørner”.
Da Tvedte kom til London, hadde han også med seg sin kone Helen,
som han traff i Canada på ”Little Norway”. Helen var en modig og
tøff kvinne, og tjenestegjorde blant annet som ambulansesjåfør i
London.
Etter invasjonen i 1944 ble Tvedte Flight Commander, og senere
sjef for den norske Spitfire-skvadronen 332. Han deltok i
kampene på kontinentet fra juni 1944 og frem til krigens slutt.
Hele 197 operative tokt hadde han bak seg da krigen sluttet.
Under selve invasjonen i Normandi 6. juni 1944 hadde
Spitfire-jagerne som oppgave å rense luften for fiendlige fly.
Men merkelig nok var det ingen fly å se på invasjonsdagen. Det
tyske flyvåpenet holdt seg også helt passive i den første
sjokktiden etter invasjonen.
I de neste ukene fikk Jon og de andre Spitfire-pilotene helt
andre typer oppdrag i Frankrike. Nå skulle de angripe militære
transportmål. Vei- og jernbanetrafikken måtte lammes for å
hindre tyske forsterkninger i å nå bestemte steder. Slike
lavtokt mot stillestående kjøretøyer var spesielt farlige og
krevde stadig flere unge liv.
Men forholdene ble noe bedre etter hvert. Hærens ingeniørtropper
hadde i løpet av noen uker tryllet frem nettingrullebaner
innenfor strandbredden av Normandie. Kanalen var ikke lenger en
dødsgrav for ødelagte fly. Den sikkerheten å kunne nødlande på
disse flystripene nær kysten, var ofte et være eller ikke være.
De norske flyverne fikk erfare dette den 15. juni etter et noe
uventet basketak med hele 15 fiendlige fly. Resultatet ble 5
nedskutte fly og 8 fly ble skadet, mens de norske hadde ingen
tapte fly.
Jon Tvedte opplevde mange nervepirrende tokt over Frankrike. Her
er nok et utdrag fra boken hans;
”Jeg opplevde som Flight Commander på 332 mitt livs lavflyving
6. juli 1944 under et eskortetokt med bombing av flyplassen ved
Chartres. De tyske jagerstyrkene reagerte på angrepet, og våre
jagerflyvere var snart viklet inn i basketak med 20 tyske
motstandere nær flyplassen. Selv fikk jeg øye på to Focke Wulf
190 i susende fart rett over tretoppene under oss. De
grønnsprettede silhuettene så ut som om snikende haier. Full
motor og nedover til angrep. ”Gaby” – Olav Gabrielsen- var 2’ern
min og ”lå på hjul” så det var en fryd. Vi hadde flere tusen
fots overhøyde, men de tyske jagerne måtte ha sett oss, for de
ga på alt av motor. Svart ekshaust-røyk lå som rakettstriper
bak. Jeg valgte meg ut den venstre Focke Wulf’en, men flyveren
der hadde sikkert bestemt seg for å skrape meg av med sinnssvak
lavflyvning. Jeg har ikke begrep om farten langs bakken, men den
var voksen, for Spitten min var så stiv på rorene at jeg måtte
fly den med begge hendene på stikka. Det bar over tretoppene,
ned bak et skogholt, under kraftledninger og telefonspenn på den
mest nervepirrende måte. Treningen vår i lavtflyvning kom til
nytte og reddet meg, og jeg trakk langsomt inn på skuddhold. Inn
med avtrekkeren! Rekylristing fra kanoner og tunge mitraljøser.
Ingen synlig treff. Mer forskuddsvinkel i svingen. Jo, der! Noen
lynglimt i skogen foran og et trevlet sideror. Jeg trakk inn på
kloss hold. Men der fikk jeg alle tiders forskrekkelse. Før jeg
visste ordet av det, raste en svær, mørk tingest mot meg. Det
var ikke plass under til å stupe lavere, så tingesten (tyskerens
halvannen meter lange cockpithette) raste tvers gjennom
propellfeltet, tok med seg antennen bak min egen cockpit og
flerret toppen av sideroret. Det siste inntrykket var at den
tyske jageren skjente rett i bakken og eksploderte med et smell
som jeg kunne høre tvers gjennom motorduren.
Så reagerte hjernen. Opp til himmels i en fart! Hadde jeg noen
propell igjen i det hele tatt? Men underet var skjedd. Propellen
satt på og trakk oppover så det var en fryd. Ikke et eneste av
de fire bladene under topp omdreiningshastighet var kvistet av
cockpithettens ferd gjennom propellfeltet. Utrolig. Helt
utrolig. Hva med den andre Wuck Wülf’en? Jeg hadde selv ikke
hatt en sjanse til å se meg rundt eller bakover under
villmannsflukten nær bakken. Og min nr. 2? Der lå han rett ut
til høyre som den mest perfekte vingmann! Vidunderlige ”Gaby”!
Han skjønte trøbbelet med null radio og skadet sideror, tok over
som den fødte leder og geleidet meg tilbake til England.
Mitrjaljøsefilmen var litt av et syn. Telefonstolper og
tretopper stakk opp som et grøssende minne om lavtflyvingen”.
|
Resultater oppnådd av norske jagerflygere under
krigen:
252 fiendtlige fly nedskutt, 42 fiendtlige fly muligens
nedskutt, 143 fiendtlige fly skadet. Dettte blir
tilsammen 437 fly. 2 tyske ubåter sannsynligvis senket,
1 ubåt skadet og 7 ubåter angrepet med godt resultat.
Den mest hektiske måned hadde en av våre jagerskvadroner
i juni 1944 (inovasjonsmåneden). Der ble til sammen
fløyet 1188 timer fordelt på 652 tokt. Regner en 12 fly
i en skvadron, blir gjennomsnittet pr dag om lag 2 tokt
pr flyger. Det kan være verdt å nevne at perioden 1.
januar til første september 1943 fløy en av våre
jagerskvadroner 4500 timer (utenom treningsflygning) med
bare 6 uhell.
|
|
|
På slutten av krigen avtok den tyske motstanden i luften, og det
ble etter hvert flere og flere bakkeangrep mot tyske mål.
Da freden kom 8. mai, tok det ikke mange dagene før han var på
plass i hjembyen. Han hadde vært en av de ivrigste medlemmene i
Risør Musikkorps før krigen. Da hans hjemkomst ryktes, ble
korpset samlet i en fart. Han ble kjørt gjennom byens gater i
åpen bil med korpset spillende foran og feiret som den helt han
var. Flere av Risørs gutter og menn som hadde kjempet på
utefronten fikk en lignende mottakelse.
For sin innsats har han blitt tildelt Kong Haakons VIIs medalje,
deltagermedaljen, krigsmedaljen og den engelske utmerkelsen
Distinguished Flying Cross. Den sistnevnte var en orden som hang
meget høyt blant norske og engelske flyvere.
Etter krigen var Tvedte sjef for utdannelsesavdelingen i
Flyvåpenets overkommando og foresto oppbyggingen av alle
Flyvåpenets skoler. I 1949 ble han stasjonssjef på Bardufoss og
gjennomgikk i 1952 RAF Staff College og fikk der utmerket
omtale, spesielt for sine skriftlige avhandlinger.
Som nevnt var Tvedte også en dyktig forfatter, og gav ut en
rekke flybøker. Først kom ”Opp med Spitfire” i 1946, og i 1948
kom ”Verden får vinger”. I 1950 oversatte han Clostermanns
”Luftens Ørner”, som da ble årets bestselger. I tillegg har han
gitt faglig assistanse ved oversettelsen av Clostermanns
”Himmelen i flammer” og Neville Dukes ”Først gjennom lydmuren”.
Det mest kjente bokverket er nok ”Flyvingen – det moderne
eventyr” i to bind, som ble utgitt i 1958.
Teksten er hentet fra boken ”Krigens
lokale helter” av Ole
Jørn Alfsen.
|
|