akhf.no
Hjem Innhold Artikler Om akhf Søk

Flystyrten i Hølen 25 februar 1945

Werner Wernersen      

På kvelden den 25 februar 1945 styret en Short Stirling,LJ925, i Hølen i Arendal. Vi skal her prøve å gi litt bakgrunn for flystyrten, om personene og det videre hendelsesforløpet den kvelden og frem til freden.


Mannskapet på Short Stirling JZ-O



For det 6 mann store crewet begynner ettermiddagen på flyplassen Chepherds Grove som vanlig etter 25 vellykkede oppdrag i karrieren er dette for rutine å regne. De tar av kl.
18:38 på vei mot Norge og kursen er satt for Hamrefjellet, Rauland i Telemark for dropp av utstyr til Hjemmefronten.

De begynner å nærme seg Norge, de kan skimte holmer og

bebyggelse, når de kommer inn over Kristiansand går flyalarmen i byen, og søkelys og
luftvernet spiller opp, de går klar og svinger østover mot Arendal og Telemark.

På Kjevik går alarmen og 3 nattjagere går på vingene disse blir ført av Feldwebel Homann, Oberleuntnant Schultz og Staffelkapitan Huschens. Det er Huschens som skyter ned flyet, og dette er et av 3 som går ned denne kvelden.

Det har vært uklarheter i forbindelse med ruten flyet tok før det styrtet, men det mest sansynlige er at når flyet ble truffet over Arendal så har det dreid vestover og gått over Øyestad før det har dreid utover mot Torungen for så komme nord over Hisøy, der det tok tretoppene før det gikk rett ned i Hølen på Hisøy siden, og styrtet mellom 20 og 60 meter fra land.




Hølen i Arendal



Av mannskapet på 6 er der kun 3 som overlever, det ser ut som om Tickner valgte å styrte flyet i Hølen for å unngå sivile skader, Stevenson og Humphrey ble funnet på Isen. Caldwell og Mann er de som hopper som nr 2 og 3, de blir tatt omtrent straks etter de landet på Hisøy øst for Hisøy Kirke.

Den første som hopper er haleskytteren Quirk som lander på Slettebakken på Hisøysiden, han gjemte seg i terrenget frem til morgenen, det var en temperatur på 2 grader denne morgenen.

Quirk sin flukt er nok noe av det mere spektakulære som går an å lese, det har nok vært en blanding av flaks og å ha truffet de rette menneskene fra starten av. Han lå de første dagene på Gjervoldsøy hos Valentinsen før han gikk videre mot Grimstad. Alle flyvere hadde utdelt et silkekart over området de skulle fly over i tilfelle de måtte hoppe ut, hans endelige mål var Stavanger for å kunne komme seg over til Shetland. Han brukte 2 dager til Grimstad, gikk om natten og holdt seg i ro om dagen. Etter 2 dager var han kommet til Kroklia utenfor Grimstad. Her var han hos Wråldsen 1 natt fikk hvile og mat, etter dette gikk han videre til Kroken og fikk kontakt med en bonde som het Engesland, Engesland hadde kontakter i Milorg, blant annet politibetjent Helge Øvensen, som fikk laget et falskt grenseboerbevis.




Grenseboerbevis



Etter en tid hos Engeland gikk det vider opp til Roresanden og videre til Hans Birkeland fra Reddal. Etter en stund hos Birkeland bar det tilbake til Grimstad og Asbjørn Gundersen, han hadde bilverksted rett ved det Tyske hovedkvarteret i Grimstad.

Etter litt tid i Grimstad turen til Arendal når de kommer til Grensen mellom Grimstad og Øyestad overtar Avsnitt sjefen for Milorg Wilhelm Tvedt-Gundersen stafettpinnen på veien oppstår det en episode med Gestaposjefen i Arendal Joos, men Quirk kommer trygt frem
til bestemmelsesstedet som er Axel Dahl på Havstad. Han var her en ukes tid inntil ryktene gikk om at det var gjemt en flyger på Havstad, da bar det videre til Gutta på skauen. Nå gikk turen til Gjøvdal og Fyresdal, første stopp var Ubergsmoen der han skulle bli med en flyktningtransport videre mot Gjøvdal som skulle til Milorg basen «Varg» som var forlagt på Hovasshytta. Her var han frem til krigsavslutningen.


 akhf.no

akhf.no