.
. |
|
|
Flystyrten i Hølen 25 februar 1945
Av Werner Wernersen |
|
Mannskapet på Short Stirling JZ-O |
|
På
kvelden den 25 februar 1945 styret en Short
Stirling,LJ925, i Hølen i Arendal.
Vi skal her prøve å gi litt bakgrunn
for flystyrten,
om personene og det videre hendelsesforløpet
den kvelden og frem til freden.
For det 6 mann store crewet
begynner ettermiddagen på flyplassen Chepherds Grove som vanlig
etter 25 vellykkede oppdrag i karrieren er dette for rutine å
regne. De tar av kl.
18:38 på vei mot Norge og kursen er satt for Hamrefjellet,
Rauland i Telemark for dropp av utstyr til Hjemmefronten.
De begynner å nærme seg Norge, de kan skimte holmer og
|
|
bebyggelse, når de kommer inn over Kristiansand går
flyalarmen i byen, og søkelys og
luftvernet spiller opp, de går klar og svinger østover
mot Arendal og Telemark.
På Kjevik går alarmen og 3 nattjagere går på vingene
disse blir ført av Feldwebel Homann, Oberleuntnant
Schultz og Staffelkapitan Huschens. Det er Huschens som
skyter ned flyet, og dette er et av 3 som går ned denne
kvelden.
Det har vært uklarheter i forbindelse med ruten flyet
tok før det styrtet, men det mest sansynlige er at når
flyet ble truffet over Arendal så har det dreid vestover
og gått over Øyestad før det har dreid utover mot
Torungen for så komme nord over Hisøy, der det tok
tretoppene før det gikk rett ned i Hølen på Hisøy siden,
og styrtet mellom 20 og 60 meter fra land.
Av mannskapet på 6 er der kun 3 som overlever, det ser
ut som om Tickner valgte å styrte flyet i Hølen for å
unngå sivile skader, Stevenson og Humphrey ble funnet på
Isen. Caldwell og Mann er de som hopper som nr 2 og 3,
de blir tatt omtrent straks etter de landet på Hisøy øst
for Hisøy Kirke.
Den første som hopper er haleskytteren Quirk som lander
på Slettebakken på Hisøysiden, han gjemte seg i
terrenget frem til morgenen, det var en temperatur på 2
grader denne morgenen.
Quirk sin flukt er nok noe av det mere spektakulære som
går an å lese, det har nok vært en blanding av flaks og
å ha truffet de rette menneskene fra starten av. Han lå
de første dagene på Gjervoldsøy hos Valentinsen før han
gikk videre mot Grimstad. Alle flyvere hadde utdelt et
silkekart over området de skulle fly over i tilfelle de
måtte hoppe ut, hans endelige mål var Stavanger for å
kunne komme seg over til Shetland. Han brukte 2 dager
til Grimstad, gikk om natten og holdt seg i ro om dagen.
Etter 2 dager var han kommet til Kroklia utenfor
Grimstad. Her var han hos Wråldsen 1 natt fikk hvile og
mat, etter dette gikk han videre til Kroken og fikk
kontakt med en bonde som het Engesland, Engesland hadde
kontakter i Milorg, blant annet politibetjent Helge
Øvensen, som fikk laget et falskt grenseboerbevis.

Etter en tid hos Engeland gikk det vider opp til
Roresanden og videre til Hans Birkeland fra Reddal.
Etter en stund hos Birkeland bar det tilbake til
Grimstad og Asbjørn Gundersen, han hadde bilverksted
rett ved det Tyske hovedkvarteret i Grimstad.
Etter litt tid i Grimstad turen til Arendal når de
kommer til Grensen mellom Grimstad og Øyestad overtar
Avsnitt sjefen for Milorg Wilhelm Tvedt-Gundersen
stafettpinnen på veien oppstår det en episode med
Gestaposjefen i Arendal Joos, men Quirk kommer trygt
frem
til bestemmelsesstedet som er Axel Dahl på Havstad. Han
var her en ukes tid inntil ryktene gikk om at det var
gjemt en flyger på Havstad, da bar det videre til Gutta
på skauen. Nå gikk turen til Gjøvdal og Fyresdal, første
stopp var Ubergsmoen der han skulle bli med en
flyktningtransport videre mot Gjøvdal som skulle til
Milorg basen «Varg» som var forlagt på Hovasshytta. Her
var han frem til krigsavslutningen.
|
|
Mannskapet |
|
|
 |
Pilot
Flying Officer
TICKNER, Russell George. Alder 24 |
|
 |
Flight
Engineer
Flight Sergeant
HUMPHREY, George Alfred. Alder 38 |
|
 |
Wireless
Operator
Flight Sergeant STEVENSON, Joseph Daglish. Alder
25 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Arendal og omegn krigshistoriske forening
Org. nr. 814 948 552 |
. |